Deel dit artikel
-

Bezorgsite Just-Eat wordt toeleverancier

Just-Eat wil meer een toeleverancier worden voor de bezorgrestaurants. In Denemarken levert de bezorgsite inmiddels ijs en nacho’s aan de aangesloten restaurants. “We worden een fysieke retailer”, aldus Laurens Groenendijk, Managing Director Benelux van just-Eat.

De consument heeft niet altijd door wat het verschil is tussen alle eetbestelsites. Dus richt de bezorgsite zich meer op de b-2-b-kant om zich te onderscheiden van andere partijen in de markt, zoals in Nederland bijvoorbeeld Thuisbezorgd.nl.

Zo wordt er in Denemarken getest met nacho’s van Just-Eat. "Daarmee gaat het gemiddelde bestelbedrag natuurlijk omhoog", aldus Groenendijk. Voordelig, want Just-Eat werkt met een verdienmodel waarbij ze 6 tot 10 procent van iedere transactie opstrijken.

Bestaansrecht

Ook andere producten bevinden zich in de testfase, al wil Groenendijk nog niet kwijt welke producten dit zijn. "Het zit in de eetsfeer." Hij benadrukt dat ze zelf geen bezorgrestaurant willen worden. "Het is in ons belang als het in het belang is van het restaurant om deze producten aan te bieden. Het zijn enkel producten die ook een goede marge hebben voor het restaurant. Wij worden in principe een toeleverancier." Hij vervolgt: "Als wij een leverancier zijn naar de restaurants, waarborgen we ook ons bestaansrecht." Just-Eat poogt hiermee de restaurants aan zich te binden.

Het is een bewuste strategische keuze om zich te onderscheiden van de andere spelers op de markt. In Denemarken verkoopt Just-Eat ijs van het merk Underground. Daarvan zijn ze volgens eigen zegen de grootste verkoper in dat land. "Wij verkopen meer ijs dan underground verkoopt via de normale retail", aldus Groenendijk.

Whitelabel

Van daaruit is Just-Eat gaan kijken aan welke producten nog meer behoefte zou zijn. Deze moeten vervolgens onder whitelabel in eigen beheer worden verspreid onder de restaurants. Op dit moment loopt de test met nacho’s in Denemarken.

De bezorgsite begon ooit in Denemarken. Groenendijk: "Die markt is voor ons het meest volwassen. Daar zijn we het verst in de organisatie. Hier hebben we ook de meeste bestellingen per restaurant. Het is ons interne testlab."

Branding

Groenendijk: "We willen steeds meer upsellen. We willen full service in de markt zitten." Zo levert Just-Eat ook Smarts aan de aangesloten restaurant tegen een, volgens eigen zeggen, aantrekkelijke korting. "Ons voordeel is dat wij er op staan met onze naam, een stuk branding."

Daarnaast levert Just-Eat ook brommers en de bijbehorende brommerverzekering. "Veel bezorgers rijden rond op een brommer die niet is verzekerd. Een verzekering is vaak te duur." Groenendijk geeft aan aan de onderkant van de horeca te werken waar zich ook de ‘cowboys’ bevinden. "We richten ons op de kwaliteit van de markt. Er rijden nu meer dan duizend brommers rond die bij ons zijn verzekerd. Via Unigarant leveren we een verzekering die 300 euro goedkoper is, op jaarbasis, dan een normale verzekering." Just-Eat pakt hier een deel van de commissie.

Menukaarten, pizzadozen, pizzatassen worden ook geleverd. "Wij pakken de commissie, maar binden de restaurants daarmee ook aan ons. En het is een deel marketing door onze naam op de producten te zetten."

Deel dit bericht

2 Reacties

Joris Kluinder

Just-Eat is dat niet die bezorger die enige duizneden euros lichter is gemaakt door slimme studenten? Ik vraag mij af of de wijziging is ingegeven door gebrek aan inkomsten, maar rijkdom van een netwerk van aangesloten bedrijven.

Ruben van Diermen

Oeps een lekje bij Just-Eat …….. Honderden studenten hebben maandenlang bijna gratis pizza's kunnen bestellen via de website Justeat.nl. Studenten hadden de site van de thuisbezorgdienst gekraakt, zodat ze per keer slechts ??n of vijf cent hoefden af te rekenen. "Het zijn waarschijnlijk de slimste jongetjes van de klas geweest die het lek in ons systeem ontdekt hebben", zo zegt directeur Laurens Groendijk van Just-Eat vrijdag in De Telegraaf. Het lek zit in het internetbetaalsysteem Ideal. "Zodra ze een bestelling plaatsen en de betaling regelen, verhuizen ze naar een andere pagina op de website en zetten ze de eindafrekening op een stuiver. Dat bedrag wordt vervolgens door de bank bij de besteller afgeschreven", aldus Groenendijk. Schade Vooral studentenclubjes uit Groningen, Breukelen en Utrecht hebben misbruik gemaakt van het lek. De schade loopt mogelijk op tot 30.000 euro. De directeur van Just-Eat wil dat de studenten alsnog voor hun bestelling betalen. Groenendijk laat weten dat er momenteel "met man en macht" gewerkt wordt aan de beveiliging van Justeat.nl. Tip voor de andere bezorgsite, hebt u geen lek ? Ruben van Diermen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond