Deel dit artikel
-

Bibit begint in de Verenigde Staten

Bibit Internet Payments , het oorspronkelijk Nederlandse bedrijf voor Internet betalingen, maakt de stap naar de VS. Vanuit de Amerikaanse vestiging gaat Bibit zich richten op Amerikaanse bedrijven die de Europese e-commerce markt willen betreden.

De directie ziet mogelijkheden voor Amerikaanse Internetbedrijven in Europa. Bibit haalt de cijfers van Forrester tevoorschijn waaruit een potentiele markt naar voren komt: De Europese e-commerce markt bereikt dit jaar naar schatting een omvang van 67 miljard dollar en zal in 2004 naar verwachting ongeveer 25 procent van de wereldwijde Internet-handel uitmaken.
Amerikanen die naar Europa komen, stuiten op verschillen in taal, valuta en wetgeving. Bibit kan daar een rol spelen, zegt het bedrijf. De voor Amerikanen zo vertrouwde credit card is in Europa veel minder ingeburgerd, zodat ook op Internet wordt betaald met een breed scala aan internationale en nationale betaalmethoden. Om succesvol te kunnen opereren op de Europese markt dienen dus zoveel mogelijk betaalmethoden geaccepteerd te worden, wat betekent dat aansluiting gezocht moet worden met even zovele banken en credit card maatschappijen.

Om haar marktpositie te verstevigen, wil Bibit samenwerken met Amerikaanse partners, zoals shop-bouwers en system integrators. Namen noemt het bedrijf nog niet. Bibit is al werkzaam in meerdere Europese landen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Gertjan Leideman

Bibit heeft haar positie veroverd in een gat van de "betalingsmarkt" waar banken en creditcardmaatschappijen momenteel (nog) geen tijd en mensen voor willen vrijmaken. Het primaire belang van Bibit is om bij te blijven met de steeds langer wordende lijst van betaalmethodes en deze aan te bieden aan bedrijven die niet de tijd, moeite en kosten willen nemen om zelf de methodes te implementeren. Dit is ook te zien aan de klanten van Bibit; dit zijn voornamelijk kleinere e-aanbieders. Door de activiteiten uit te breiden naar de Verenigde Staten, kan Bibit een nieuwe markt aanboren. Echter voor de grote websites die de Europese markt op willen is Bibit eenvoudigweg te duur. Bibit biedt mijns inziens voor de grotere sites wel mogelijkheden om tijdelijk een betaalmethode te proberen en bij gebleken geschiktheid zelf te implementeren.

Sandra

Beste Gertjan,Bibit is niet de enige speler op de Nederlandse 'betaalintermediair-markt'. ING Groep heeft eind vorig jaar 'TWYP' (The Way You Pay; http://www.twyp.nl) geïntroduceerd. Deze betaalintermediair ondersteunt 10 betaalmethoden via internet. Ik vraag me overigens af of het zinvol is voor BIBIT en TWYP om alle mogelijke betaalvormen via het net te ondersteunen. Tenslotte heb je ook met het vertrouwen van de consument te maken, en een betaalmethode opnemen die maar door een kleine groep gebruikers ondersteund wordt, lijkt me niet commercieel, en dus zonde van de investering. De lijst met betaalmethodes zal inderdaad gestaag doorgroeien, maar is het niet beter te investeren in de bekendheid van al bestaande methoden, zodat het vertrouwen van de consument daarin groeit, en de methoden aldus meer draagvlak krijgen? Waarmee ik natuurlijk niet wil suggereren dat BIBIT en TWYP oogkleppen op moeten zetten voor nieuwe ontwikkelingen op betaalgebied… Vriendelijke groeten,

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond