Bijna 10.000 mensen dienen privacyklacht in bij Autoriteit Persoonsgegevens
Bij 10.000 mensen hebben het afgelopen half jaar een privacyklacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Mensen trekken vooral aan de bel over een schending van hun privacyrechten, als meer gegevens worden uitgevraagd dan noodzakelijk en over het ongewenst doorgeven van hun persoonsgegevens aan derden.
Zakelijke dienstverleners, de IT-sector en de overheid zijn in de ogen van consumenten de grootste boosdoener. Op de voet gevolgd door de financiële instellingen en zorginstellingen.
Met de inwerkingtreding van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zijn de privacyrechten versterkt: iedereen kan sinds 25 mei een privacyklacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
De meeste klachten gaan over een schending van een privacyrecht, zoals het recht op inzage en het recht op verwijdering. Mensen krijgen bijvoorbeeld geen inzage in hun gegevens als ze daarom vragen of ondervinden drempels als zij persoonsgegevens verwijderd willen hebben. Veel organisaties vragen bijvoorbeeld om een kopie van een identiteitsbewijs, voordat zij gegevens willen verwijderen. Omdat dit in veel gevallen niet mag heeft de AP via de website de voorlichting hierover uitgebreid.
Sommigen klagen bij de AP wanneer meer gegevens worden uitgevraagd dan noodzakelijk, bijvoorbeeld het BSN bij het aanmaken van een account bij een brillenwinkel of bij aanmelding bij een rijschool.
In veel andere gevallen hebben medewerkers van de toezichthouder mensen op weg geholpen om zelf een klacht in te dienen bij de organisatie waarover de klacht gaat.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond