Deel dit artikel
-

Bijna de helft Nederlandse bedrijven shopt online

Meer dan de helft van de bedrijven in Nederland doet amper tot geen online inkopen, maar vertrouwt nog op de gevestigde niet-digitale kanalen.

Dat wijst nieuw onderzoek, het eerste in de B2B-sferen, van de Thuiswinkel.org uit. Veertig procent van de 5.400 respondenten geeft aan afgelopen jaar wel eens zakelijke inkopen via internet te doen. De meerderheid dus niet.

“Zakelijke bestellers kopen online met name kantoorartikelen, maar ook productcategorieën die je niet zo snel online verwacht, zoals machines of tractoren, worden al voor een kwart uitsluitend online besteld.”

“Omdat webwinkels zich ook op B2B-gebied professionaliseren, kunnen zakelijke inkopers veel tijd en geld winnen door hun aankopen gemakkelijk online te doen. De bedragen die met zakelijke aankopen gemoeid zijn, vragen om betrouwbare webshops en we zien dat zakelijke webshops op dat gebied echt aan een inhaalrace begonnen zijn”, zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.

De groep Zakelijke Dienstverlening bestelt het meest online: 50 procent van de bestellers geeft aan online te shoppen. Bestellers bij groothandels doen veruit de meeste online bestellingen: gemiddeld 275 per jaar. Dat zijn meer dan drie keer zoveel bestellingen als andere type bedrijven doen. Producenten geven met gemiddeld 84.000 euro per jaar het meest uit. Dit is ruim anderhalf keer meer dan een gemiddelde besteller bij een groothandel uitgeeft, na producenten degenen die het meest uitgeven per jaar. Met name managers (68%) en inkopers (65%) bestellen online, maar opvallend is dat ook operationele functies (22%) al online bestellingen doen.

Foto: Marcus Spiske (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond