Deel dit artikel
-

Bijna miljoen Nederlanders op Google Plus

Nog geen half jaar oud en Google Plus wordt in Nederland door bijna een miljoen internetters gebruikt. De gebruikers kunnen de dienst nog niet echt positioneren tussen Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn. 

Dat blijkt uit een onderzoek dat InSites Consulting in opdracht van Hyves heeft uitgevoerd naar het gebruik van sociale netwerken in Nederland.

De verdeling over de Nederlandse online populatie:

  • Facebook: 78%
  • Hyves: 57% (4,3 miljoen actieve gebruikers)
  • LinkedIn: 35%
  • Twitter: 27%
  • Google Plus: 7%

Waar Hyves en Facebook vooral worden gebruikt voor entertainment en om updates van vrienden te lezen, en Twitter meer een informerende rol heeft, is die van Google Plus niet duidelijk. De Googledienst hangt qua gepercipieerde functie precies tussen Facebook, Hyves, Twitter en LinkedIn in. “Die positie bekleedt nog niemand in de markt.”

Een kwart van de Google+-gebruikers denkt dat hij slimmer wordt door de profielensite te gebruiken. Geen van de andere netwerken scoort hoger op die vraag.

Het onderzoek laat verder zien dat tien procent van de internetters in Nederland alleen op Hyves zit en vijftien procent alleen op Facebook. Daar staat tegenover dat een hele kleine club, twee procent van de populatie, op alle vijf de profielensites actief is.

Hyves heeft maandelijks 4,3 miljoen actieve gebruikers. Eenderde van hen, 1,7 miljoen leden, gebruikt de site maandelijks ook via zijn mobiele telefoon.

Hoewel Hyves en Facebook in de discussie over social media vaak tegenover elkaar worden gesteld, blijkt dat een grote groep mensen de sites naast elkaar gebruikt. Vier op de tien Hyvers (41%) noemt zichzelf een loyaal gebruiker en kan bijna niet zonder. De Nederlandse site wordt door leden dagelijks gemiddeld 33 minuten gebruikt.

In september sloeg Hyves een nieuwe koers in. Het bedrijf ontwikkelt zich van vriendennetwerk naar contentnetwerk. In plaats van enkel relaties te leggen wil de site zijn leden meer tot discussie over actueel onderwerpen aanzetten. Leidende thema’s daarbij zijn sport, nieuws en entertainment. Om dit te faciliteren wordt samengewerkt met Sky Radio, sportbonden als de KNVB, De Telegraaf en Spits en artiesten. Een recente, onaangekondigde live stream van een concert van Acda & De Munnik in het Hyveskantoor werd door twintigduizend mensen bekeken.

Hyvesbaas Marc de Vries: “Komend jaar gaan we meer van dit soort huiskamerconcerten geven. En de Hyves Eredivisie Voorspellen gaan we als een losse applicatie uitbrengen.” Dat laatste komt centraal te staan in Hyves’ strategie voor 2012. Via ‘programmeerplatform ‘Hyves Open zullen meer diensten worden losgeweekt van de Hyvessite en als losse diensten online komen. Ontwikkelaars kunnen daar ook elementen van bijvoorbeeld Twitter en Facebook aan verbinden, om het bereik van Hyves als geheel te vergroten.

Andere feiten:

  • De nieuwe nieuwsrubriek Nu & Straks genereerde afgelopen maand vijf miljoen pageviews. Dat is ongeveer de helft van het nieuwsverkeer bij De Telegraafsite en een derde van Nu.nl.
  • Iedere stelling bij het nieuws ontvangt gemiddeld 100.000 reacties.
  • Hyves Hitradio, in samenwerking met Sky Radio, zond in de afgelopen eerste maand 28.000 uur streaming audio naar alle luisteraars uit. Dat waren er opgeteld 310.000.
  • Hyves Games kent maandelijks 3,5 miljoen spelers; 78 procent van de Hyvers doet maandelijks minimaal een spelletjes.
  • Eredivisie Voorspellen wordt wekelijks door 200.000 hyvers gespeeld. Er worden 1,5 miljoen voorspellingen gedaan.

Het doel van de contentstrategie van Hyves is om de gemiddelde gebruiksduur van de site te vergroten. “Enkel door relevant te zijn met unieke, lokale content kunnen we ons van anderen onderscheiden”, aldus De Vries. Hij heeft nog geen duidelijke indicaties of de nieuw ingeslagen koers daadwerkelijk vruchten zal afwerpen.

Foto: Zack Smith (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Bob

Ik neem aan dat Google bedoelt geregistreerden en niet actieve gebruikers. Ik ken maar 2 personen die ook daadwerkelijk actief zijn op Google +. Iemand meer?

Jos

@Bob
Helaas, ik ken er maar 1.

Steven Roose

@Bob, als je het artikel hebt gelezen, weet je dat die cijfers niet van Google komen maar van mensen die zelf hebben aangegeven op Google+ te zitten…
Mensen die geregistreerd zijn en er nooit effectief zijn geweest gaan bij mijn weten niet verklaren actief te zijn op Google+.

Hervé

@Jos & Bob
Ik heb er zo’n 300 mensen in mijn kringen staan waar een flink deel actief van is en daarvan is ongeveer 2/3e actief tot zeer actief. Op Google+ trekt activiteit, activiteit aan op het moment. Kortom het is wat je er zelf van maakt. Ik kom heel veel inside information tegen op Google+ maar je moet er wel naar zoeken.

Lennart

Ik ben actief op G+ en dat bevalt me prima. Het is inderdaad heel anders, en ik vind ook wel een beetje onduidelijk hoe het nou anders is. Internationaler in elk geval. Ik heb er meer contacten en gesprekken dan via Twitter, meer volgers ook al. Goede aanvulling op het bestaande aanbod. Facebook gebruik ik bijna niet meer. En kan iemand me vertellen wat dat ‘Hyves’ is?

Tom

In mijn vriendenkring (twintigers & dertigers, de meeste hoger-opgeleid, en gebruikers van diensten zoals Facebook, Twitter, Foursquare e.d.) gebruikt vrijwel niemand actief Google+.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond