Deel dit artikel
-

Klein miljoen nieuwe abonnees streamingdiensten Nederland

Tijdens de coronacrisis zijn 865.000 mediaconsumenten in Nederland abonnee geworden van een nieuwe videostreamingdienst. Een derde van hen ging naar Amazon Prime Video, een vijfde naar Disney+ en Videoland. Die laatste staat nu het hoogst op de wensenlijstje van de mense die zich nu oriënteren.

Het is niet zo dat nu massaal de abonnementen on Netflix worden opgezegd, maar als gevolg van de coronacrisis neemt een grote groep er een tweede video-abonnement bij. Amazon Prime won in een maand tijd evenveel nieuwe abonnees als HBO op Ziggo.

De belangrijkste reden om een abonnement elders af te sluiten, is de exclusieve beschikbaarheid van een bepaalde film of serie bij een bepaalde videodienst. Zo heeft Disney+ veel films uit eigen stal en financieren Amazon en Netflix intensief de productie van exclusief materiaal dat enkel bij hen te zien is.

Hoe zeer de afgelopen anderhalve maand ook een nieuwe dynamiek in de streamingmarkt heeft gebracht, de kaarten lijken grotendeels al wel gedeeld. Netflix is veruit de allergrootste met een marktaandeel van rond de zestig procent.

Deze cijfers zijn afkomstig van het nieuwe crossmediale bereiksplatform THX. Daar nemen vier van Nederlands grootste panelonderzoekers aan deel, waaronder MeMo2 en Motivaction. Samen bereiken ze in totaal 700.000 Nederlandse panelleden en consumenten. De basis is het aanmaken van een diep consumentenprofiel en deelname aan korte tinderachtige merk- en campagneonderzoekjes via de mobiele app THX. Panelleden die via hun telefoon audio-herkenning en bewegingsdata delen, krijgen meer en extra beloningen.

Vandaag maakt THX een nieuwe module bekend (FLOW) die op basis van kunstmatige intelligentie voorspellingen gaat doen van consumentgedrag. Te denken valt aan toekomstige verkoop-aantallen, switchgedrag, merkoverweging, loyaliteit en retentie. Normaalgesproken wordt dat soort data vrij generiek met marketinganalytics gegenereerd, maar vanwege de hoeveelheid en kwaliteit van de data denkt THX veel nauwkeuriger te zijn.

Marcel Vogels, oprichter MeMo2, zegt hierover: “Mensen zijn geen robots of willoze wezens. Dat is momenteel wel het uitgangspunt van marketinganalytics. Hier worden verkoopveranderingen eenzijdige verklaard en toegewezen aan de hoeveelheid en mix van ingezette mediamiddelen. Maar mensen vertonen grillig consumptief gedrag en worden daarin ook beïnvloed door emoties, eerdere ervaringen, het sociale netwerk, feitelijke en gefragmenteerde media-exposure en uiteindelijk percepties. Elke dag weer. Moderne marketeers en growthhackers moeten dit enigma zien te ontcijferen. Met FLOW wordt voor het eerst in Nederland hier echt inhoud aan gegeven.”

Foto: shht (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond