Deel dit artikel
-

Bijna niemand bestelt via slimme luidsprekers

Voice commerce leek even de grote belofte, maar uit cijfers die The Information openbaar heeft gemaakt, blijkt dat maar een handjevol gebruikers van Alexa gestuurde apparaten bestellingen opgeeft.

Van de 50 miljoen Alexa-gebruikers heeft slechts 100.000 wel eens iets gekocht via bijvoorbeeld de slimme luidspreker Amazon Echo. Van die 100.000 heeft het merendeel het niet een tweede keer geprobeerd.

The Information zegt toegang te hebben gehad tot interne gegevens van Amazon. Sommige studies zoals die van Voicebot.ai suggereren een veel groter gebruik van voice commerce. 21 procent van 1200 ondervraagde Amerikanen zou op deze wijze een aankoop hebben gedaan.

CFO Brian Olsavsky van Amazon signaleerde bij de toelichting op de kwartaalcijfers een significante stijging van het aantal bestellingen via Alexa.

Analisten hadden aanvankelijk enorme verwachtingen van voice commerce: zij voorspelden een markt van 40 miljard dollar in 2022. Amazon zou zelf 5 tot 6 miljard omzet kunnen genereren via voice commerce over twee jaar.

Dat lijkt vooralsnog niet realistisch. Slimme luidsprekers worden overwegend gebruikt voor het afspelen van muziek en het luisteren naar radiostations. Ook worden simpele vragen gesteld, bijvoorbeeld over het weer. Maar voice commerce is te beperkt. De steminterface biedt immers geen mogelijkheid tot kijken en vergelijken en leent zich alleen voor herhalingsaankopen.

Amazon blijft in voice geloven. Sinds deze week kunnen Amerikaanse Echo-gebruikers ook bestellen bij Whole Foods. De boodschappen worden binnen 24 uur aan huis bezorgd.

Dit bericht is 28 keer gedeeld

1 Reactie

Rene Matla

Mobile en tablet zouden desktop vervangen. Dialog en social zouden de traditionele website vervangen. Ze zijn er allemaal nog…..
De kracht zit hem in het gebruik als onderdeel van een ecosysteem met handovers. Niemand gaat een boodschappenlijstje opdreunen om hierna de lijst herhaalt te krijgen om te checken of je compleet bent. Je wilt dat lijstje daarna kunnen checken op je mobiel.
Voice in combinatie met TV, of mobiel makes sense. De kracht zit in de handovers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond