Deel dit artikel
-

Bijna verdubbeling omzet retailmedia Criteo

Steeds meer winkeliers nemen technologie af bij Criteo om ruimte in hun digitale schappen te exploiteren met reclame. Het Franse bedrijf zag de omzet daaruit met 72 procent toenemen.

Deze voor Criteo nieuwe tak van sport is enigszins uit nood geboren, maar blijkt wel in een behoefte te voorzien. Retail Media, zo laten de jongste kwartaalcijfers, is nu goed voor tien procent van de omzet.

Het bedrijf levert historisch gezien technologie waarmee winkeliers belangstellende consumenten kunnen retargeten. Anders gezegd: met reclameboodschappen achtervolgen over verschillende sites heen. Het probleem met die activiteit is dat dat technisch gezien wordt uitgebannen door steeds meer webbrowsers. Volgend jaar gooit Chrome de deur dicht en draagt die inkomstenbron helemaal op.

Inspelend op deze aanstaande nieuwe realiteit brengt Criteo een nieuw product uit waarmee online uitgevers relevante reclame kunnen voor webwinkels zonder gebruik te maken van cookies of persoonsgegevens. Dat werkt met, wat heet, contextual targetingmogelijkheden.

Criteo zag de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar met zeven procent stijgen tot 541 miljoen euro. Het corana-effect, waarbij adverteerder meer moeten adverteren in een concurrenten landschap, gaat aan de Fransen grotendeels voorbij. Niettemin zijn de kosten goed onder controle en stijgt de nettowinst met 43 procent tot 23 miljoen euro. De kaspositie neemt met negentien procent toe tot 520 miljoen euro.

Foto: Carsten Sprotte (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond