Deel dit artikel
-

Blendle wil meer distributie via telco’s

Spotify werd er groot mee en Netflix profiteert er ook van. Blendle wil zijn diensten vaker gaan aanbieden via telecombedrijven. Het nieuwe Franse moederbedrijf Cafeyn heeft hier al veel ervaring mee.

“Het is een verrijking van het aanbod van de telecombedrijven. In Frankrijk verspreidt Cafeyn zijn diensten al via Bouygues, Free, Canal+ en SFR, in Engeland sinds kort via O2.” De aanstaande chef van Blendle in Nederland, Willem-Jan Lems, sloot al een vergelijkbare overeenkomst met VodafoneZiggo. Hij zoekt meer van dat soort deals om zijn gebruikersbestand boven en voorbij de honderdduizend te brengen.

Vanochtend maakte Blendle bekend dat het bedrijf wordt verkocht aan het Franse Cafeyn voor een onbekend bedrag. Alexander Klöpping vertrekt uit de Nederlandse operaties en wordt creatief hoofd in Parijs. Hij maakte er nooit een geheim van dat ‘ergens de baas zijn’ niet zijn hoogste ambitie was.

Voor de Fransen is dit de tweede overname ooit. De eerste vond onlangs plaats, die van Milibris. Dat is een Frans technologiebedrijf dat bladen en kranten helpt hun werk digitaliseren en online verkopen.

CEO Ari Assuied kondigde de Nederlandse transactie in juni reeds zijdelings aan, toen hij op de Franse tv de deals met SFR en Milibris toelichtte:

Cafeyn is in 2006 opgericht, haalde in de eerste jaren tien miljoen euro venture capital op, maar werkt sindsdien zelfstandig en winstgevend.

Lems schetst het verschil tussen het Franse en het Nederlandse product: “Het model van Cafeyn is gebaseerd op tijdschriftedities, dat van Blendle juist op individuele artikelen. Daarom zijn wij ook veel verder met algoritmische selectie op persoonsniveau, voor de Fransen een krent in de pap. In de nabije toekomst ga je aan afzonderlijke producten verbeteringen zien, maar uiteindelijk zullen ze in elkaar opgaan.”

Foto: Thomas8047 (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond