Deel dit artikel
-

Blendle verkocht aan Fransen, Klöpping weg als CEO

Het Nederlandse mediabedrijf Blendle wordt voor een onbekend bedrag verkocht aan het Franse Cafeyn. Dat maakt mede-oprichter Alexander Klöpping bekend aan de Volkskrant. Door de verkoop hoopt de kioskapp alsnog Europees marktleider te worden.

Klöpping treedt terug als CEO van Blendle en maakt plaats voor de CEO van Cafeyn Group. De dagelijkse leiding van het hoofdkantoor in Utrecht komt in handen van Willem-Jan Lems, nu nog chief commercial officer (COO). Klöpping neemt plaats in het bestuur van Cafeyn.

Cafeyn is sinds 2006 actief in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft afspraken met 1500 titels, waaronder het Britse The Guardian en het Franse L’Equipe.

‘De vonk sloeg over bij Cafeyn: we kunnen wel als twee losse bedrijven in Europa proberen hetzelfde doel na te streven, maar het is veel logischer om dat samen te doen’, aldus Klöpping tegen de krant.

Klöpping geeft toe dat hij er gemengde gevoelens over heeft. ‘Blendle is mijn baby. Je baby in handen van iemand anders geven, is niet makkelijk. Maar ik heb het belang van het bedrijf altijd belangrijker gevonden dan mijn gevoel voor romantiek. Ik denk dat we samen met Cafeyn onze droom – marktleider in Europa worden – veel sneller kunnen waarmaken.’

Na een daverende entree in 2015 leek het Blendle even voor de wind te gaan. Blende wist grote titels als The New York Times en The Economist binnen te halen. Die Welt, maar ook andere Duitse uitgeverijen stapten in, waardoor ook Die Zeit, weekblad Der Spiegel en grote dagbladen Süddeutsche Zeitung en de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) te lezen waren in de digitale kiosk.

De eerste hoofdredacteur van het Duitse Blendle-team, Michaël Jarjour, vertrok in november 2016 naar de innovatieve Neue Zürcher Zeitung om product manager te worden. Zijn opvolger Felix Hooss was al een jaar weg.

In Nederland haakten grote kranten als NRC en Telegraaf af omdat ze zich niet konden vinden in de opzet van Blendle.

De abonnementsdienst Blendle Premium, heeft slechts 80.000 abonnees. 50.000 daarvan betalen 10 euro per maand, de rest is op proef. Daarmee zou Blendle het niet gehaald hebben. In 2018, het laatste jaar waarvan cijfers beschikbaar zijn, leed Blendle 3,2 miljoen euro verlies.

Beide titels gaan functionaliteiten uitwisselen. ‘Zij zijn beter met offline lezen – in het vliegtuig kun je Blendle nu niet gebruiken. Wij zijn beter met algoritmes, waardoor we de gebruiker artikelen op maat kunnen aanbieden, en we hebben een dienst als Audio (waarop artikelen worden voorgelezen, red.).’

Deel dit bericht

2 Reacties

sander

Ben altijd wel fan geweest van blendle. Dit klinkt als een exit uit pure noodzaak. Blijkt ook maar weer hoe lastig het is om in een klein landje als Nederland een dergelijk bedrijf op te zetten.

Blockchainkiller

Ach Blendle, slecht business model; heel duur voor wat je krijgt in vergelijking met de app “topics”. Bovendien was het in mijn ogen meer een toneelstukje van DWDD grachtengordel om een soort Nederlandse Mark Zuckerberg en sillecon valley te creeeren; blij dat het wg is!

En het kreeg ook “overheidsteun”:
https://www.svdj.nl/nieuws/extra-geld-voor-blendle/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond