Deel dit artikel
-

Blockbuster in online dvd-verhuur

De Amerikaanse video- en dvd-verhuurketen Blockbuster gaat de concurrentie aan met online verhuurder Netflix. In Nederland is de strijd om de online dvd-verhuur tussen traditionele en nieuwe partijen nog niet losgebarsten, maar vraag is hoe lang dat nog zo blijft.

Het Amerikaanse Netflix is gespecialiseerd in de online verhuur van dvd’s. Blockbuster doet dat nog niet en wil naast de traditionele verhuur via de videotheek dus ook dvd's via internet gaan verhuren. Daarmee geeft videoverhuurreus Blockbuster impliciet dat internet wel degelijk een interssant distributiekanaal is waar het de verhuur van dvd's betreft. Het gaat daarom de komende tijd tussen de zeventig en negentig miljoen euro investeren in het op poten zetten van een online bedrijf voor de verhuur van dvd’s.

Een van de bedrijven die in Nederland is gespecialiseerd in het via internet verhuren van dvd’s is het op Schiphol gevestigde bedrijf Emmys. Het dvd-verhuur bedrijf laat abonnees dvd’s huren voor ongeveer 25 euro per maand. Abonnees kunnen daarbij kiezen uit een assortiment van 1000 titels en drie titels per keer via de post laten bezorgen. Na retournering per post kunnen er weer drie nieuwe titels bezorgd worden. Bezorging en retournering zijn bij het maandabonnement inbegrepen.

Het model van Emmys lijkt juist als twee druppels water op het business-model van het succesvolle Amerikaanse bedrijf Netflix. Maar anders dan straks in Amerika het geval zal zijn, heeft Emmys nog geen concurrentie op het gebied van een grote videoketen zoals bijvoorbeeld Videoland. Het bedrijf is wel actief op internet, maar geeft klanten tot nu toe eigenlijk alleen de mogelijkheid om online te reserveren.

Directeur Ivar Gribnau van Emmys denkt dat het nog wel even duurt voordat een partij als Videoland in de online verhuur van dvd’s stapt.  “Ik denk dat dat komt omdat een organisatie zoals Videoland zijn franchisenemers niet voor het hoofd wil stoten door handel van ze af te nemen. Daarnaast is bij een grote partij als Videoland echt een cultuuromslag nodig en dat zie ik ook niet 1,2,3 gebeuren. Als je in de online verhuur van dvd’s wil stappen, is echt een andere manier van denken nodig en die ontbeert een grote organisatie als Videoland”,  zegt Gribnau.

Vorig jaar zei Gribnau nog dat hij zich zorgen maakte over de wildgroei aan kleine aanbieders in de markt van online dvd-verhuur, maar met die kleinere  concurrentie valt het nu mee. Zo verkleinde Emmys vorig jaar het slagveld door vorig jaar zelf DVDirect over te nemen.

Een andere aanbieder, het Belgische Zenobe Home Entertainment, viel onlangs om. Emmys heeft hierdoor volgens Gribnau alleen nog maar met directe concurrentie te maken van Keeno.nl en Moviemile.

Emmys  telt nu conform de eigen doelstelling bijna 5.000 abonnees, maar hoeveel abonnees Emmys precies heeft, wil Gribnau niet vertellen.

Deel dit bericht

4 Reacties

Patrick

Leuk artikel, de link naar emmys.com zal vast de .nl moeten de zijn. Bij de dot.com ontvang je ook iets, maar dá's een beeldje. Keep on doing the good work. PP

vanalles

is toch sneller gegaan dan gedacht met Videoland/Keeno online i.t.t. Gribnau's verwachtingen.

Vanallesniets

Het feit dat videoland nu al in de wereld stapt van online DVD verhuur is meer een bevestiging van het potentiele succes dat online DVD verhuur kan hebben in Nederland. Een compliment dus welteverstaan van videoland aan emmys.nl en consorten. Hulde aan de innovators!

dvdfreak

<quote>Het feit dat videoland nu al in de wereld stapt van online DVD verhuur is meer een bevestiging van het potentiele succes dat online DVD verhuur kan hebben in Nederland.</quote> Het is meer een bevestiging dat een organisatie als Videoland overal zijn poot tussen de deur wil krijgen en de macht wil vasthouden die ze in Nederland hebben. Kijk maar naar hoe het weer gedaan wordt. Een joint venture met Keeno maar wel onder de naam van Videoland. Als ze het trucje hebben afgekeken knikkeren ze Keeno eruit (dat waarschijnlijk al sowieso een minderheidsbelang heeft in de zogenaamde joint venture) en gaan ze zelfstandig de markt op. En of er markt is voor online DVD-verhuur in Nederland… ach vast wel maar dit soort systemen kent twee grote zwakten: je krijgt als abonnee 9 van de 10 keer niet de films die je eigenlijk wilt zien maar van ellende op je lijstje gezet hebt en je moet minimaal een dag wachten voordat je de film(s) in huis hebt. Voor oudere films die de gewone videotheek niet (meer) heeft is zo een systeem wel een uitkomst, voor nieuwe films zullen mensen toch gewoon naar de videotheek blijven wandelen. Ik zie het dan ook als complement van de videotheek en niet als een vervanging.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond