Deel dit artikel
-

Bloei zakelijke tablet lijkt voorbij

De bloei van de tablet is alweer voorbij. En dat geldt ook voor zakelijke tablet. Het totaal aantal zakelijke tablets steeg vorig jaar nog altijd met circa 25 procent. Maar de explosieve groei van zakelijke tablets heeft zijn hoogtepunt alweer achter zich gelaten, zo blijkt uit circa 6000 interviews die Computer Profile het afgelopen jaar hield.

De Apple iPad kende veruit het grootste aandeel: circa 76 procent van de tablets is een iPad. Het aandeel van Apple in het totaal is ten opzichte van begin 2014, toen het aandeel 79 procent bedroeg, wel iets kleiner geworden. Voor het eerst komt ook Microsoft terug in het overzicht, met een aandeel van ongeveer 3 procent. De introductie van de Surface Pro 2 in oktober 2013 en de Surface Pro 3 in mei 2014 zullen daar de belangrijkste bijdrage aan hebben geleverd.

De explosieve groei in het gebruik van zakelijke tablets na de introductie van de eerste iPad, is nu wel voorbij. Het aantal locaties dat gebruikmaakt van zakelijke tablets stijgt nog steeds, maar het groeitempo is aanzienlijk afgenomen. Binnen de overheid en het onderwijs lijkt de groei zelfs tot stilstand te zijn gekomen. De transportsector en industrie lijken vooralsnog het minst te zien in het gebruik van tablets. Daar ligt de tabletpenetratie met respectievelijk 18 en 22 procent duidelijk onder het gemiddelde.

De afgelopen drie jaar was er een dalende trend te zien voor het gemiddelde aantal desktop pc’s per locatie. Voor dezelfde periode was echter wel een stijging zichtbaar in het gemiddelde aantal laptops en een lichte stijging voor (domme) terminals.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond