Deel dit artikel
-

Blog werpt muziekwinkels reddingsboei

Muziekweblog Inside Audio doorloopt een redesign. Met de uitbreiding wil het honderden offline retailers zichtbaar maken voor zijn tienduizenden sitebezoekers.

Nog maar een paar jaar geleden had iedere gemeente in Nederland wel een of twee muziekwinkels. Beginnende en gevorderde muzikanten konden er uren struinen en er zich verlekkeren aan nieuwe apparatuur of simpelweg even een nieuwe snaar of niew snoer halen. Met de opkomst van internet echter holt het aantal muziekwinkels achteruit.

Momenteel zijn er nog ruim driehonderd kleinere en grotere retailzaken waar je heen kunt voor muziekapparatuur. Maar internet blijft oprukken en zelfs een landelijke keten als Key Music moest de handdoek gooien.

De broers Jeffrey en Thomas Muller geven hun liefde voor muziek al enige jaren vorm met het blog Inside Audio. Behalve nieuwtjes vinden de zestigduizend maandelijkse bezoekers daar ook recensies en, sinds vorige week, verwijzingen naar de meeste offline muziekwinkels. Maar ook naar de fysieke verkooppunten van webshops. De Mullers discrimineren niet.

Jeffrey Muller: “We wilden verder kijken dan alleen het blog vanwege de signalen dat de markt verandert. Kleine winkels vallen weg en alleen de groten blijven over. Mede geïnspireerd door Tweakers Pricewatch besloten we de winkels zichtbaar te maken, ook als ze geen website hebben.”

Inside Audio toont productpagina’s en overzichten met items en verwijzingen naar winkels. Het verschil met de huidige online productvergelijkers, is dat de site ook fysieke winkels zonder webshop toont. Dit doet Inside Audio in samenwerking met verschillende Nederlandse distributeurs. De fysieke winkels zonder webshop kunnen middels een import aangeven welke producten ze beschikbaar hebben. Zo kan de consument zien welke winkel in de buurt het gewenste artikel in het assortiment heeft. Hierdoor kunnen de fysieke muziekwinkels de nieuwe generatie muzikanten bereiken die vooral online actief is.

“De ene persoon zal iets in een webshop willen kopen, de andere wil naar een echte winkel. Dat zie je vooral wanneer het de aanschaf van duurdere producten betreft.” Muller vertelt betrekkelijk veel DJ-apparatuur te verkopen, maar ook uitrusting voor enthousiastelingen die kleine opnamestudio’s willen beginnen.

Winkeliers kunnen hun locatie en assortiment in eerste instantie gratis online zetten. Op een later moment kan Muller een vergoeding gaan vragen. “We hebben gedacht aan een commissievergoeding, maar dan snoepen we van de toch al dunne marges van de winkels. Mogelijk gaan we een service fee vragen van een paar tientjes per maand. We zoeken onze financiële ontwikkeling met name in samenwerking met merken.”

De jonge ondernemers uit Gemert, boven Helmond, bewerken in eerste instantie enkel de Nederlandse markt maar hopen over vijf jaar voldoende groot te zijn om de buitenlandse markt op te kunnen.

Van de ongeveer 320 muziekwinkels in Nederland staan er momenteel 140 vermeld op Inside Audio.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond