Deel dit artikel
-

Blokker wil bezorgdienst starten, kabinet dreigt met sluiting grote ketens (update)

Mirage Retail Group, eigenaar van de Blokker winkels, wil zo snel mogelijk de bezorgdienst Blokker Express uitrollen voor het bezorgen door medewerkers aan klanten. Ook hoopt het bedrijf zo snel mogelijk toestemming te krijgen om click & collect in te mogen voeren.

Intertoys biedt al de mogelijkheid aan klanten om online bestellingen binnen een of twee dagen vanuit de winkel te laten bezorgen.

Nu de ene winkelketen na de andere aankondigt gedeeltelijk open te gaan, na de Wibra en Xenos vanochtend ook Action, lijkt het kabinet in te willen grijpen.

Volgens Haagse bronnen die door de NOS worden aangehaald wordt er rekening mee gehouden dat filialen van winkelketens toch moeten dichtgaan.

Uit het zojuist verspreide persbericht van Mirage klinkt veel ergernis over de afgekondigde maatregelen. ‘Het huidige beleid biedt te veel ruimte voor discussie en interpretatie waardoor de onduidelijkheid toeneemt.’

Vergelijkingssite Kieskeurig.nl gaat de komende weken alléén producten prominent tonen die bij online retailers op voorraad zijn. Naast inzicht in beschikbaarheid informeert de vergelijkingssite consumenten vanaf nu ook over actuele levertijden.

Kieskeurig verwacht dat tijdens de lockdown schaarste zal ontstaan. Dit wordt extra versterkt door de extra drukte die wordt verwacht tijdens deze feestmaand.

‘We staan in nauw contact met klanten en bezorgdiensten. Deze geven aan dat ze nu al grote moeite hebben om levertijden te halen. De verwachting is dat levertijden langer dan 14 dagen kunnen worden.’

Door de sluiting van de winkels is het volgens Kieskeurig op dit moment niet mogelijk om een online besteld product op te halen bij een door de consument uitgekozen fysieke vestiging. Kieskeurig.nl verwijdert daarom alle afhaalprijzen bij de aangesloten webshops.

UPDATE 14.00 uur: De regels voor ‘essentiële winkels’ worden aangescherpt. Alleen winkels die in hoofdzaak levensmiddelen, drogisterijartikelen en diervoeding verkopen, mogen open blijven. Zij moeten bovendien meer dan 70 procent van hun omzet uit die producten halen. Dat was eerst 30 procent.

Als de winkel aan de 70 procent-regel voldoet, mag die ook voor een beperkt deel niet-essentiële waren verkopen, als dat assortiment maar niet wordt uitgebreid. Het betekent dat ketens als HEMA, Action en Wibra vijf weken lang de deuren moeten sluiten.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond