Deel dit artikel
-

Blyk dubbel over eerste doelstellingen heen

De mobiele telecomaanbieder Blyk sluit zijn eerste jaar af met 200.000 klanten in Engeland, twee keer meer dan gepland voor het eerste jaar. De advertenties die Blyk zijn klanten stuurt, hebben een response ratio van “stabiel tussen de 20 en 30 procent”, aldus Marko Athisaari.

"Jongeren tussen de 16 en 24 jaar zijn moeilijk en vooral duur voor marketeers om te bereiken. Daarom richten wij ons op die groep. In ruil voor enkele persoonlijk gegevens mogen we hen dagelijks maximaal 6 SMS’jes of MMS’jes versturen."

Zo legt Marko Athisaari, merkenbaas bij Blyk, aan de bezoekers van Emerce Eday uit wat zijn bedrijf doet. "Bijvoorbeeld, voor het drankje Lucozade realiseerden we een response ratio van 35 procent. En dat voor 1 procent van het mediabudget."

Volgende week is het een jaar geleden dat Blyk in Engeland van start ging als mobiel telecombedrijf op het netwerk van Orange. De onderneming profileert zich echter mee als een uitgeverij die advertenties verstuurt zijn prepaid-klanten.

"Eind 2008, begin 2009 gaan we in Nederland van start", op het netwerk van Vodafone.

De merkuitingen van Blyk zijn ontwikkeld aan een Londense media- en kunstacademie. De studenten daar kregen een vrij kaal basislogo voorgelegd zonder te weten voor welk bedrijf ze werkten. Hen werd enkel verteld dat het een ‘gratis’ product zou zijn. "We ontvangen 300 inzendingen, waarvan er 13 uiteindelijk voor onze identiteit worden gebruikt."

Een van Blyks grootste problemen is adverteerders en mediabureaus van de werking en het effect van mobiel adverteren te overtuigen. "Hun gedachten van creativiteit is reclamefilmpjes op televisie. Ik vind dat zoiets als een aap op een trommel laten slaan om een liedjes uit het verleden na te spelen."

Deel dit bericht

1 Reactie

kabouter plof

briljant concept, meer achtergrond info zou mooi zijn om te lezen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond