Deel dit artikel
-

BMW beschuldigt Wise Guys van merkinbreuk

Zoekmachinefabrikant Wise Guys (Kobala) heeft het aan de stok gekregen met BMW. De technologie van het Eindhovense bedrijf wordt ingezet door adultsite AskJolene.com en volgens BMW wordt daar inbreuk gemaakt op het merkenrecht. Wise Guys en AskJolene.com ontkennen.

Zoekmachines worden wel vaker beschuldigd van merkinbreuk. Zo adverteren bedrijven bij Google op naam van concurrenten, iets waarvoor Google in Frankrijk al door de rechter is veroordeeld. Ook zijn zoekmachines al eerder verantwoordelijk gehouden voor de resultaten die ze laten zien. De meest geruchtmakende zaak was die van Franse anti-racismeorganisaties tegen Yahoo. De portal/zoekmachine gaf Fransen toegang tot sites met racistische taal, sites die in Frankrijk wettelijk verboden zouden worden.

De zaak van BMW tegen Wise Guys lijkt een combinatie van beide. Het Eindhovense bedrijf wordt verweten dat het aan merkinbreuk doet en ook anderen in staat stelt om inbreuk te maken op het merk BMW. Het conflict speelt zich af rond een van de klanten van Wise Guys, het Nederlandse AskJolene.com, dat een zoekmachine voor adult-content exploiteert. Wie bij AskJolene.com 'BMW' intypt krijgt een lijst met plaatjes of films gepresenteerd voorzien van de url's waar deze te vinden zijn. Hetzelfde gebeurt overigens bij het intypen van de namen van andere autofabrikanten.

“Door BMW te gebruiken in een lijst met links naar internetsites, zonder de toestemming van BMW, maakt Wise Guys inbreuk op het merkenrecht van BMW”, zegt de Duitse autofabrikant. Ook de websites waarnaar gelinkt worden maken inbreuk op het auteursrecht, aldus BMW. Het stelt Wise Guys daarom ook mede-aansprakelijk wanneer het niet stopt met het “faciliteren” van deze merkinbreuk.

Eigenaar van AskJolene.com is Mike Swalbach, hij zegt dat zijn site 2 miljoen zoekopdrachten per dag verwerkt en begrijpt niet wat de zoekmachine op zijn site fout doet. “Ze moeten niet ons aanpakken maar de exploitanten van die sites. Als ik zoek via Google kan ik dezelfde resultaten zien. BMW zou dan ook Google moeten aanpakken.” Swalbach heeft de brief van BMW online gezet, voorzien van een weerwoord.

Wise Guys heeft Solv Advocaten in de arm genomen. Marieke Berghuis, advocate bij Solv, vertelt dat er vier redenen zijn waarom WiseGuys geen gehoor zal geven aan de eisen van BMW. “Een zoekmachine is niet verplicht om zoekresultaten met BMW te blokkeren. Het is voor BMW onnodig om bij Wise Guys bezwaar te maken, het bedrijf kan ook naar de websites gaan die het heeft beschuldigd van merkinbreuk. Verder is het technisch ook niet mogelijk om de sites die BMW wil blokkeren tegen te houden, de naam staat bijvoorbeeld vaak in een stukje tekst op de pagina.” Spiders van de zoekmachine inventariseren de site dan ook onder het kopje BMW. Als laatste argument geeft Wise Guys aan dat gehoor geven aan de eis van BMW zoekmachines “te veel zouden beperken” in het vinden van informatie op internet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond