Deel dit artikel
-

BMW en Daimler steken miljard in joint-venture

BMW Group en Daimler investeren een miljard euro in een nieuw gezamenlijk bedrijf rondom modern vervoer. Apps en digitale diensten spelen daarin een centrale rol.

Vanochtend presenteerden de twee concerns hun plannen voor de toekomst die de dagelijkse mobiliteit van honderden miljoenen kan beïnvloeden.

Onder – wat formele heet -‘NOW family of brands‘ lanceren BMW en Daimler een nieuw bedrijf. Hun portfolio omvat bij aanvang direct veertien diensten die forenzen, reizigers en ander publiek kunnen gebruiken via hun telefoon.

Onder NOW vallen diensten als: taxi oproepen, auto delen, opladen, parkeren en het vinden van multimodaal vervoer; een combinatie van publiek en openbaar vervoer. Parkeren, bijvoorbeeld, kennen we al van ParkMobile. Dat is onderdeel van BMW Group. Het bedrijf van CEO Marc de Vries heeft vooralsnog geen plannen te rebranden in ParkNow, zo laat het desgevraagd weten.

De Vries: “Dit geldt overigens enkel voor Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk waarin we op dit moment actief zijn met Parkmobile, Park-line en RingGo. In Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland zijn we reeds actief met Park Now.”

Andere diensten die onder NOW vallen zijn Car2go en DriveNow, myTaxi thebeat, Kapten, Clevertaxi, Moovel, ReachNow, de andere ParkMobile, ParkNow, Parkline, RingGo, ChargeNow.

Gezamenlijk bedienen deze bedrijven reeds zestig miljoen klanten.

De sleutelposities bij de vijf dochters Reach Now, Charge Now, Free Now, Park Now en Share Now zijn al ingevuld. Geen Nederlander wordt daarbij genoemd (PDF).

Voordat BMW en Daimler hun plan konden uitvoeren, moesten ze er eerst voor zorgen dat ze het volledige eigendom over al deze diensten hadden. Daartoe moest Sixt bijvoorbeeld worden uitgekocht door BMW.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond