BNP Paribas ontwikkelt AI-diensten met Mistral

Het Franse financiële concern BNP Paribas sluit een meerjarige overeenkomst met Mistral AI. Het bankbedrijf gaat diens AI-modellen in de volle breedte van zijn organisatie verwerken.
Na een proefperiode van een half jaar, die in februari 2024 eindigde, besloot COO Sophie Heller om een deal voor te bereiden. Haar motivatie: “Dit is een volgende stap in het proces waarbij we klanten digitaal op een hyperpersoonlijke manier kunnen bedienen.”
De start-up zal al zijn AI-modellen ter beschikking stellen om virtuele assistenten te creëren voor de klanten en adviseurs van de groep.
In eerste instantie hielpen virtuele medewerkers het bankpersoneel bij het opnemen en transcriberen van gesprekken, bij het openen van rekeningen en bij het voorbereiden van ontmoetingen met klanten. De AI formuleerde de hoofdlijnen van de vragen die in zo’n gesprek naar voren moesten komen.
Een virtuele agent kan worden ingezet ter ondersteuning van een menselijke medewerker, maar niets weerhoudt de bank ervan om de bankbot in te zetten als primair contactpunt.
De komende beoogde scenario’s richten zich algemeen op verbetering van de klantenservice, verkoop en IT.
Mistral AI is een Frans bedrijf wiens LLM zich kan meten met de technologie van bijvoorbeeld OpenAI, Anthropic en Meta.
Veel grootbedrijven zien AI als een nieuwe techniek die helpt bij het automatiseren van bedrijfsprocessen.
Een bedrijf als investeerder Prosus zet AI-technologie intensief in als geautomatiseerde vraagbaak voor zijn mensen en participaties. Daar werkt het als digitale smeerolie tussen de bedrijven, landen en afdelingen:
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond