Deel dit artikel
-

Boete FTC drukt cijfers Facebook

Facebook reserveert alvast 3 tot 5 miljard dollar voor een nog nader vast te stellen boete van toezichthouder FTC in verband met privacyovertredingen. In de boeken is al een voorziening opgenomen van 3 miljard. Dat bedrag drukte de winst per aandeel, ook al waren de cijfers verder goed.

In januari was al duidelijk dat de FTC Facebook een recordboete zou opleggen voor het dataschandaal rond Cambridge Analytica. Die had gegevens van miljoenen gebruikers aangewend voor politieke advertenties. In 2011 had Facebook aan de FTC beloofd dat het expliciet toestemming zou vragen aan gebruikers als hun gegevens zouden worden gedeeld met derden.

Ook uit andere voorvallen blijkt dat het bedrijf deze gegevens niet goed wist te beschermen. In september bleek dat de gegevens van 50 miljoen gebruikers op straat waren komen te liggen.

Topman Mark Zuckerberg maakt geen woorden vuil aan de megavoorziening, ook al omdat Facebook de boete kan dragen. ‘We hebben een goed kwartaal achter de rug en ons bedrijf en onze gebruikersgemeenschap blijven groeien’.

Facebook realiseerde in het eerste kwartaal een winst van 2,4 miljard dollar op een 26 procent hogere omzet van 15 miljard dollar versus 11,9 miljard een jaar geleden. 14,9 miljard kwam van advertenties. Wederom steeg het aandeel mobiele advertenties, van 91 naar 93 procent.

Volgens Merkle, die een dezer dagen zijn Digital Marketing Report Q1 2019 uitbracht, zouden de (Amerikaanse) advertentie-inkomsten van Instagram in het eerste kwartaal met 44 procent zijn gestegen, terwijl die voor Facebook 2 procent zou zijn gedaald. Merkle signaleert al langer een teruggang bij Facebook. Aangezien Facebook zijn advertentie-inkomsten niet uitsplitst valt niet na te gaan of dat ook klopt.

Het aantal dagelijks actieve gebruikers groeit nog steeds, met 8 procent naar 1,5 miljard. Het aantal maandelijkse gebruikers bedroeg 2,3 miljard.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond