Deel dit artikel
-

Boete Toto Online voor reclame gericht op jongvolwassenen

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft Toto Online een boete opgelegd van 400,000 euro vanwege reclame gericht op jongvolwassenen.

De Ksa heeft geconstateerd dat Toto Online van 1 oktober 2021 (de datum waarop de legale markt voor online kansspelen open ging) tot 1 februari 2022 reclameberichten stuurde aan haar totale klantenbestand. Daarbij is ook reclame, inclusief bonusaanbiedingen, gestuurd aan jongvolwassenen.

Dat had de kansspelaanbieder niet mogen doen. Het is verboden om reclame te sturen aan jongvolwassenen. Toto Online staakte de overtreding per 1 februari 2022.

De wet zegt dat kwetsbare groepen, waaronder jongvolwassenen, extra beschermd moeten worden. Kansspelaanbieders moeten de regels die bedoeld zijn om kwetsbare groepen te beschermen, ten volle respecteren.

De Kansspelautoriteit heeft verder alle vergunde aanbieders van online kansspelen gemaand te stoppen met het verstrekken van bonussen in de vorm van een cashback. De Ksa heeft de aanbieders per brief gewaarschuwd dat het aanbieden van een bonus in deze vorm niet is toegestaan.

Bij cashbackbonussen krijgen spelers een deel van hun verlies terug. Dit draagt bij aan het nemen van meer risico’s en het verlaagt de drempel om te gokken. Bijvoorbeeld door met hogere inzetten te gaan spelen of vaker te gaan spelen.

Bonussen worden aangemerkt als reclameactiviteit. Volgens de wet mogen reclames niet aanzetten tot onmatig speelgedrag. Naar het oordeel van de Ksa is dat bij cashback-bonussen het geval.

Deel dit bericht

1 Reactie

One Media Reclame

Heel goed dat hier tegenop wordt getreden. Een kwetsbare groep voor reclame, en voor deze vorm van reclameboodschappen uiteraard helemaal.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond