Deel dit artikel
-

Bol.com en Marktplaats stappen in flash sales

Bol.com en Marktplaats.nl zijn de eerste grote e-commercepartijen in Nederland die flash sales gaan houden, dagelijkse superkoopjes met kortingen tot 50 procent. Het concept kwam uit het buitenland overwaaien, waar al dure overnames plaatsvonden.

“Deze aanbieding geldt nog 4:34 uur. Wees er snel bij!”. Dit soort ophitsende terminologie is steeds vaker te lezen op grote Nederlandse webwinkels en handelssites. De teksten staan te lezen in advertenties waarin producten voor korte tijd, hooguit een dag, tegen forse kortingen worden aangeboden.

Deze superkoopjes, in het Engels ook wel aangeduid met de term ‘flash sales’, moeten de consument ertoe verleiden om een bepaalde webwinkel wat vaker te bezoeken of om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief van die winkel.

Dit concept werd in Nederland bekend via onder meer Ibood. Dat is een online winkel met elektronica waar iedere dag een andere aanbieding in de schappen ligt, in Nederland en 18 andere Europese landen. In het buitenland zijn flash sales ook wel bekend via besloten winkelclubs als Vente Privée waar vooral mode-artikelen worden verkocht.

Bol.com begon vorige week, op 27 december, met de zogeheten Dag Deals. De winkel verkoopt iedere dag een ander artikel tegen kortingen die kunnen oplopen tot 50 procent.

Marktplaats.nl experimenteerde in november 2009 al met flash sales, via een samenwerking met ShopVIP. De samenwerking werd na een jaar beëindigd, maar Marktplaats brengt het concept onder eigen vlag hernieuwd in de markt te zetten. Daarbij maakt het, net als Bol.com, gebruik van zijn eigen grote bereik om de koopjes onder de aandacht te brengen. De eerste Marktplaats Aanbieding gaat vannacht online, voor Weight Watchers.

Op internationaal vlak vonden eind vorig jaar twee overnames plaats die de waarde van de koopjessites onderstrepen.

Amazon trok in oktober 2010 de portemonnee op het Europees opererende BuyVIP te kopen. Daarmee betrad een nieuw segment maar kreeg het en passant ook een stevige voet tussen de deur op de Europese e-commercemarkt. Amazon opende in 2010 ook 5 distributiecentra in Europa om zijn groeiambities hier te concretiseren.

Ook Ebay trok eind vorig jaar de portemonnee om een Europese koopjesclub over te nemen. De Amerikanen betaalden in december 150 miljoen euro voor de activiteiten van Brands4friends.

Update 05-01:  Wehkamp biedt een vergelijkbare dienst reeds sinds 2008 met zijn Daybreakers

Deel dit bericht

9 Reacties

Sander Berg

Er zal al heel lang dagaanbiedingen (want dat zijn het eigenlijk) van grotere sites. Denk aan Kijkshop, Dixons, enz. Op overzichtsites kan je alle pure dagaanbieding sites (zoals iBood) als ook bestaande shops met dagaanbiedingen vinden. Overzichten zijn o.a. http://www.webkoop.nl en http://www.dagaanbieding.com en http://www.dagaanbieding.org enz

Tom

Voor een overzicht van alle flash-sales uit de Benelux raad ik je aan om eens op http://www.jouwaanbieding.nl kijken. Hier vind je naast alle tijdelijke aanbiedingen ook een up-to-date overzicht van de periodieke verkopen van shopping-communities als ShopVIP.com, Vente-Exclusive.com, Brandfield.com en vergelijkbare concepten.

Kjeld

Een leuk Nederlands initiatief voor dit soort dingen op de mobiele telefoon via apps is http://shopreme.com/nl/index.html Doel daarvan is dat iedere webshop site zichzelf simpel kan aan melden om dingen te verkopen

jos

Zeer matig artikel. Leuk om te horen dat Bol.com hierin stapt, en Marktplaats er mee terug komt. Maar het artikel doet vermoeden dat Bol.com en MP het idee uit het buitenland hebben en dit in NL nog uniek is, terwijl iBood toch al echt enkele jaren actief is, en hiernaast nog wat kleinere partijen die exclusief flash sales doen.Tevens heeft Speurders hier ook aan gedaan met de Dagknallers en zijn er tientallen webshops die een soort gelijke actie hebben (Dixons, Kijkshop, Mediamarkt, Wehkamp, MyCom en nog een hoop andere. Flash sales nieuw? Nee. Flash sales vernieuwend? Nee. Flash sales uniek? Nee. Sorry van de kritiek, maar het artikel doet teveel vermoeden dat dit product nog in de kinderschoenen staat.

Erwin Boogert - Emerce

Jos, dit verhaal meldt expliciet dat het hier gaat om grote bedrijven die flash sales er bij gaan doen. Het gaat niet over het verschijnsel an sich. De tekst voert daarom ook Ibood al vrij vroeg op om aan te tonen dat het concept al langer bestaat.  Het voorbeeld van Speurders is me bekend, ook het feit dat ze het niet hebben doorgezet. Daarom ook niet verder vermeld.

nnb

OVerigens is die dagdeal van Wehkamp echt dramatisch. DIe prijzen zijn de normale prijzen bij iedere webshop op de hoek…laatst zelfs een aanbieding waar de prijs van 149 naar 139 euro ging, nou woehoe!

basman

Vaak vind ik deze aanbiedingen tegenvallen, omdat de prijs simpelweg niet scherp is. Aanbiedingen die ik wel vaak goed vind zie je bijvoorbeeld bij http://www.superdagdeal.nl van vergelijk.nl of op 1dayfly.

Pieter

Uitgeverijen kunnen er ook wat van: NRC Media met Onedayonly.nl en OneDayForHer.nl hebben ook regelmatig unieke aanbiedingen.

Sander

Er zijn op de dag van vandaag teveel dagaanbieding sites, er zijn maar een aantal die naar mijn mening scoren. Ik kwam laatst http://www.dagaanbiedingsms.nl, ze hebben een leuke en handige indeling/ontwerp:).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond