Bol en Intratuin scoren het best met online kerstbomen

Bol en Intra scoren het best qua zichtbaarheid in het organische deel van Google Shopping bij het online verkopen van kerstbomen. De duurste boom in het onderzoek kost meer dan vijfduizend euro. Dan heb je wel een luxe.
Dat blijkt uit een onderzoek met vijftig kerstboom-gerelateerde zoekwoorden door Hugo Huijer van Productrise.app. De twee winkels zijn het meest zichtbaarst zijn in de organische productcarrousels op Google.
Opvalllend is ook, dat naast de grote namen er diverse middelgrote retailers zijn die verrassend goed scoren. Bijvoorbeeld: 123led.nl, kunstkerstbomen.nl en meubelo.nl weten zich goed te positioneren, ondanks een kleiner productaanbod (zie afbeelding onderaan tekst).
123led.nl is volgens het onderzoek ook de partij die het meest frequent kortingen geeft. Van de 23 unieke producten die Productrise trachtte, vonden ze dat 16 producten continu een korting hadden. Gemiddeld was dit 11,62 procent.
De conclusie: “Op basis van de data bevatten de bovenste helft van de rankende producten een hoger percentage afgeprijsde producten vergeleken met de lagere 50% rankende producten (11,2% vs 8,9% met kortingen), wat wijst op minimale impact op ranking.”
“Het algoritme van Google geeft niet expliciet prioriteit aan afgeprijsde producten. In plaats daarvan richt het algoritme zich op productrelevantie, kwaliteitssignalen en gebruikersdata. Kortingen kunnen echter indirect rankings beïnvloeden als ze leiden tot verbeterde click through-rates, conversiepercentages en positieve gebruikerssignalen die het algoritme van Google in de loop van de tijd oppikt.”
Huijer analyseert: “Kun je als kleinere speler concurreren zonder het budget van IKEA of Bol.com? Ja, via niche-merkopbouw. Kijk naar 123led.nl. Dat bouwt autoriteit specifiek in LED-verlichting. Hun merknaam is de niche. Een winkels als Kunstkerstbomen.nl claimt autoriteit via exact-match domein dat direct vertrouwen wekt. En Hornbach, als derde, investeert zwaar in offline merkopbouw die online-autoriteit voedt.” Die laatste geeft geen kortingen en rekent gemiddeld per boom 188,87 euro. Niettemin heeft de winkel een top 5-positie.
Het aantal unieke producten varieert overigens behoorlijk per retailer. Waar sommige spelers inzetten op een breed assortiment, kiezen anderen voor een gecureerde selectie. Binnen de dataset komt Bol.com naar boven als de grootste speler, zowel met het totale aantal posities, als met het aantal unieke producten dat tevoorschijn komt: 313 unieke producten. Een stuk meer dan de Intratuin: 115 unieke producten.
De gemiddelde kerstboom kost op de eerste pagina van Google 101,29 euro. De mediaan is 59,99 euro, wat laat zien dat het gemiddelde enorm naar boven wordt getrokken door een aantal uitschieters.
Productrise vond 87 productlistings waarbij de kerstboom duurder was dan 500 euro en 28 listings waarbij het product duurder was dan 1.000 euro.
De duurste kerstboom in de dataset is de ‘Newport Christmas Tree 425cm’. Die kost je 5.133 euro.

Foto: Tessa Rampersad / Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond