Deel dit artikel
-

Bol.com breidt uit met huishoudelijke electronica

Webwinkel Bol.com voegt een volgende productgroep aan zijn winkel toe. Het bindt de concurrentie aan met zaken als Blokker en Marskramer en gaat huishoudelijke apparaten verkopen. Dat is een markt van een kleine 400 miljoen euro.

Airco’s en stofzuigers

“We breidden al uit met speelgoed en computers, nu komt daar ook huishoudelijke apparatuur bij”. Marketingbaas Michel Schaeffer van Bol.com zegt in een keer een volledig aanbod op de markt te brengen. “Het is een breed én een diep assortiment verdeeld over drie rubrieken: Keuken, Huishoudelijk en Persoonlijke Verzorging. Daaronder hangen nog 52 categorieën. Dan heb je het over tussen de 3.000 en 5.000 producten”. Bij live-gang zijn dat er 2.400.

Concreet houdt het in dat Bol.com vanaf vandaag naast boeken, muziek en spelletjes ook stofzuigers, airco’s, grillplaten, tandenborstels en weegschalen verkoopt.

“Het kost veel tijd en geld om een winkel, in dit geval met huishoudelijke elektronica, neer te zetten. Dat doen we alleen als de ervan overtuigd zijn dat we een significante positie op de markt kunnen innemen.” Omzetverwachtingen spreekt hij niet uit, wel een inschatting van de omzet van de markt: via online en offline gaat er tussen de 350 en 400 miljoen euro in om.

Bol.com betrekt de artikelen rechtstreeks van de leverancier maar ook van de groothandel. “Om een volledig aanbod te hebben”.

Schaeffer verwacht de concurrentie aan te moeten gaan met kleine en grote elektronicaketens. Bol.com heeft voor iedere winkel (Boeken, Muziek, Speelgoed, etc.) een apart marketingteam dat zich puur bezig houdt met het promoten van hun handelswaar.

Nieuwe pay off

De nieuwe winkel komt eind deze week ook op televisie, want dan worden de nieuwe commercial van Bol.com uitgezonden.

Schaeffer: “We scherpen namelijk onze positionering aan en nemen afscheid van de pay off ‘De grootste mediawinkel van Nederland’. De nieuwe pay off is ‘Bomvol winkels, bomvol voordeel’. Dat verwijst de verzameling winkels met een enorm gespecialiseerd assortiment die we bieden, zelf maar ook door het aanbod van derden op onze site te tonen”.

Met dat laatste verwijst de marketeer naar de 2dehands handelsplaats en naar Bol.com Plaza, de dienst waarbij de winkelvloer nu voor iedere webwinkel open staat.

Momenteel plaatsen vijf à zes winkelketens hun assortiment door naar Bol.com. Dat aantal verdubbelt in de komende weken, zegt Schaeffer zonder namen van toekomstig partners te willen noemen. “Centralpoint.nl is zojuist aanbieder op Plaza geworden”.

De prestaties van Bol.com Plaza omschrijft hij als ‘voorliggend op prognose’. Het bedrijf verwacht dat de omzet met partners in de komende jaren kan groeien naar 25 à 30 procent van de omzet in bepaalde productcategorieën.

Vijf procent van het bezoek aan Bol.com geschiedt vanaf de mobiele toestellen als telefoon, tab en pad.

Bol.com boekte over 2010 een omzet van 318 miljoen euro, wat een stijging van 14 procent was ten opzichte van het jaar ervoor.

Deel dit bericht

2 Reacties

DerRudi

Oeh bespeur ik daar een typefout in de pay off?

De nieuwe pay off is ‘Bomvol winkels, bomwol voordeel’.

Uw naamWim te booij

Kwaliteit en servicegevoeligheid van de bedrijven die namens Bolcom deze nieuwe producten bij de klant gaan bezorgen zal n.m.m. doorslaggevend zijn voor het succes van deze nieuwe lijn.
Daar moeten jullie bovenop zitten. Succes.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond