Deel dit artikel
-

‘Bol.com niet fel genoeg tegen namaakartikelen’

Bol.com treedt niet streng en fel genoeg op tegen de handel in namaakartikelen op zijn site.

Dat stelt React, een een internationale vanuit werkende instantie die honderden grote merken vertegenwoordigt. Dat zijn bedrijven als Apple, Philips, Nike, Louis Vuitton en Calvin Klein.

Het FD schrijft vanochtend over de klacht waarmee andere handelssites ook al jaren om de oren worden geslagen.

Het externe verkopers op bol.com die nepartikelen uit China halen om die onder de marktprijs aan te bieden. De Nederlandse handelssite reageert vervolgens niet snel genoeg om de illegale praktijken aan te pakken. Dat kost de klagers miljoenen euro’s aan omzetverlies en juridische en administratieve kosten.

React wil dat bol.com sneller gaat reageren op klachten over namaakartikelen. De procedure tussen klacht en conclusie kan nu tot vijftien dagen duren. Bij Amazon en Marktplaats.nl kan dat een kwestie van uren zijn.

Uit de reactie van bol.com blijkt niet dat het dat proces wil versnellen. Niet elke klacht, zo klinkt het verweer, is terecht en de gemiddelde reactieduur is niet de maximale vijftien maar zes dagen.

“Wanneer er toch sprake blijkt van namaakartikelen, wat gelukkig incidenteel is, dan treden we hard op. In bijna alle gevallen betekent het dat de partner direct verwijderd wordt van het platform. Er zijn afgelopen jaar enkele tientallen partners verwijderd van het platform vanwege de verkoop van namaakartikelen. Ter context, op dit moment verkopen er 36.000 partners via het platform van bol.com.”

“Voor risico categorieën voeren wij een additionele controle op verkooppartners uit, voordat zij bepaalde producten of merken mogen verkopen.”

Foto: Judgmentalist (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Jack Speijers - Bela Donaco

Wij verkopen zelf custom-made sieraden via bol.com en we herkennen het probleem van rommel en te veel externe verkopers. Ten eerste worden wij, sierieuze verkopers, niet meer serieus genomen door Partnerservice van bol.com en het is zelden dat een probleem dat we melden wordt opgelost. Ten tweede staat er zoveel rommel op bol.com dat je eigenlijk niet meer vinbaar bent als serieuze verkoper met een puur nederlands product met eerlijke prijzen.

Een groot deel van sieraden onder de € 10 zijn onwaarschijnlijk. Wanneer je de verzendkosten, provisie aan bol.com en materialen berekend blijft er al snel niets meer over. Dit werkt alleen wanneer je het bijna voor niets kunt inkopen. En dan is het vaak wel duidelijk waar dat nog kan. Bol.com begint met de dag meer op de nederlandse AlieExpress te lijken. 40.000 verkopers waar bol.com trots op is maar ze verwaarlozen de verkopers die eerlijk zijn en heel veel uren in hun content steken. De ene beperking op de andere omdat ze geen vertrouwen in het gros van de verkopers hebben. Wij maken de sieraden zelf en weten precies wat er in een sieraad zit. Welk materiaal en welke edelstenen. Toch presteren ze het om de artikelen zo aan te passen dat het een puinhoop lijkt. Ze verwijderen foto’s of maken foto’s bijna onleesbaar door een te lage resolutie. Wanneer je het meld krijg je in het algemeen te horen: dit is ons beleid of we kijken wel wat de ICT afdeling er mee gaat doen. En soms nog erger wanneer je je irriatie laat blijken dat je je toon met dempen. Dat is zeer intimiderend. Vooral wanneer je kritiek uit op hun beleid op een eerlijke en rechtlijnige manier en duidelijk maakt dat we duizenden euro’s aan provisie betaald en dat je daar ook bepaald kwaliteits-eisen tegenover mag stellen. Hun stelling is duidelijk anders. Die luidt: je mag blij zijn dat je op ons platform mag! Ik vrees dat bol.com een duidelijk selectie criteria hanteert. De verkopers die net beginnen en altijd maar slikken wat bol.com voor ogen heeft. Wanneer je zelfstandig opereert met een eigen product dat niet te kapen is hebben ze je niet meer zo hoog zitten terwijl we de kracht van bol.com zijn.

Eigenlijk wordt het tijd dat verkopers zich eens gaan verenigen als blok tegen het onzinnige beleid van bol.com. Want wij worden iedere keer de mond gesnoert met min of meer dreigementen dat we onze toon moeten dempen.

De wildgroei van startende ondernemers met Alie Express producten en producten uit goedkope landen zal alleen maar toenemen. Dat is zonder risico en makkelijk verdient over de rug van een ander helaas.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond