Deel dit artikel
-

‘Bol.com niet fel genoeg tegen namaakartikelen’

Bol.com treedt niet streng en fel genoeg op tegen de handel in namaakartikelen op zijn site.

Dat stelt React, een een internationale vanuit werkende instantie die honderden grote merken vertegenwoordigt. Dat zijn bedrijven als Apple, Philips, Nike, Louis Vuitton en Calvin Klein.

Het FD schrijft vanochtend over de klacht waarmee andere handelssites ook al jaren om de oren worden geslagen.

Het externe verkopers op bol.com die nepartikelen uit China halen om die onder de marktprijs aan te bieden. De Nederlandse handelssite reageert vervolgens niet snel genoeg om de illegale praktijken aan te pakken. Dat kost de klagers miljoenen euro’s aan omzetverlies en juridische en administratieve kosten.

React wil dat bol.com sneller gaat reageren op klachten over namaakartikelen. De procedure tussen klacht en conclusie kan nu tot vijftien dagen duren. Bij Amazon en Marktplaats.nl kan dat een kwestie van uren zijn.

Uit de reactie van bol.com blijkt niet dat het dat proces wil versnellen. Niet elke klacht, zo klinkt het verweer, is terecht en de gemiddelde reactieduur is niet de maximale vijftien maar zes dagen.

“Wanneer er toch sprake blijkt van namaakartikelen, wat gelukkig incidenteel is, dan treden we hard op. In bijna alle gevallen betekent het dat de partner direct verwijderd wordt van het platform. Er zijn afgelopen jaar enkele tientallen partners verwijderd van het platform vanwege de verkoop van namaakartikelen. Ter context, op dit moment verkopen er 36.000 partners via het platform van bol.com.”

“Voor risico categorieën voeren wij een additionele controle op verkooppartners uit, voordat zij bepaalde producten of merken mogen verkopen.”

Foto: Judgmentalist (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond