Deel dit artikel
-

Bol.com gaat concurreren met dierenwinkels, tuincentra en bouwmarkten

Bol.com opent twee nieuwe speciaalzaken en gaat daarmee nog intensiever de concurrentie aan met de fysieke retail. De ene winkel is een dierenspeciaalzaak, de andere is een winkel voor tuinieren en klussen.

De twee productgroepen worden volgende week toegevoegd aan het assortiment van de webshop.

In een persbericht meldt het bedrijf: Dan biedt bol.com ook hondenvoer, grasmaaiers, boormachines en verf aan. Schroeven, hamsterkooien, tuinsproeiers, snoeischaren en duizenden andere artikelen maken eveneens deel uit van het assortiment.’

‘Met meer dan 60.000 artikelen verdeeld over de twee speciaalzaken is dit de grootste winkelopening voor bol.com van de afgelopen jaren. De winkel is direct zo omvangrijk doordat bol.com naast eigen assortiment ook samenwerkt met andere winkels en speciaalzaken en hun artikelen in het aanbod integreert. Zo ontstaat volgende week de allergrootste dieren-, tuinen- en klussenwinkel van de Benelux.‘

Nieuwe leveranciers op het platform worden bedrijven als Hill’s, Iams, Whiskas en Eukanuba en Bosch, Black & Decker, Histor , Gardena, Grohe, CanDo en Jardin.

De segmenten zijn strategisch goed gekozen. De klusmarkt is in zijn distributie nog erg traditioneel, offline georiënteerd. Pas eind vorig jaar roemde Formida zichzelf als zijnde de eerste bouwmarkt die een webwinkel opende. Gamma en Karwei maakten recent de intentie bekend in e-commerce te stappen samen met PostNL, maar moet zijn eerste digitale verkooppunten nog openen. bol.com troeft hen af door deze markt te betreden met een onevenredig groot bereik en vaste kopersgroep. De klus- en tuiniermarkt had dit kunnen zien aankomen, aangezien twee jaar geleden al de eerste tekenen zichtbaar waren dat producenten uit hun markt hun producten in stelling brachten voor digitale verkoop.

Op het gebied van dierenspeciaalzaken komt bol.com nog minder bekende partijen tegen op het web. De enige Nederlandse partij van betekenis is PetsPlace, dat een jaar geleden zijn 180 fysieke winkels voorzag van een nationaal e-commerceloket. Een grotere speler is het van oorsprong Duitse Zooplus. Dat maakt nog verlies, maar boekt wel constant groei in de omzet. Het jaar 2012 werd afgesloten met een groei van 34 procent tot 334 miljoen euro. Netto schrijft het echter nog rode cijfers vanwege de vrij hoge opstart- en expansiekosten.

Foto: Mosman Council (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Marinus van den Elshout

Laten wij daar met UwProductfotograaf daar nou afgelopen maand de fotografie van gedaan hebben 🙂

Marinus van den Elshout

Volgende keer nog even nalezen voor ik op verzenden druk… 😉

Remco

Ben erg benieuwd wat dit betekent voor de online dierenmarkt. Hopelijk brengt dit de branche in een stroom versnelling.

Miranda

Ik denk dat dit voor de gehele dierenbranche een positief signaal kan zijn.

Ik vind het zelf wel erg gemakkelijk om mijn hondenvoer online te bestellen, het is gunstig geprijsd, wordt snel geleverd en je hoeft er niet zelf mee door het winkelcentrum te sjouwen maar wordt mooi thuis afgeleverd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond