bol.com geeft essentiële artikelen voorrang

bol.com geeft, wanneer nodig, voorrang aan het leveren van essentiële artikelen. Het platform kan dagelijks besluiten om minder noodzakelijke items minder snel te leveren of tijdelijk assortiment offline te halen.
Het coronavirus zorgt ervoor dat het winkelgedrag van de Nederlandse consument behoorlijk is veranderd in een paar dagen tijd. Alle personen en instanties zijn gedwongen om zich in noodtempo aan te passen aan een nieuwe realiteit. Fysieke winkels krijgen zo weinig bezoek dat ze de deuren sluiten en online winkels melden groeisprongen van dubbele cijfers of meer.
Exacte cijfers geeft bol.com niet, maar het handelsplatform van Ahold Delhaize draait op volle toeren. Om te voorkomen dat de schappen worden leeggekocht of dat de processen bezwijken onder een run kan de leiding voorrang geven aan essentiële artikelen wanneer nodig.
“We zien het als onze verantwoordelijkheid om consumenten in deze periode zo goed mogelijk te voorzien in de vraag naar essentiële artikelen naast voeding, zoals zeep, schoonmaakmiddelen en babyartikelen waaronder luiers”, aldus de woordvoerster. “Om te garanderen dat deze artikelen, maar opvolgend ook artikelen voor thuis werken, leren en vermaak, breed beschikbaar blijven en snel geleverd kunnen worden, zorgen wij door onze hele bedrijfsvoering heen dat dit assortiment voorrang krijgt.”
“Bovendien kunnen we met deze maatregel voorkomen dat het te druk wordt in de distributiecentra waar veiligheids- en extra gezondheidsmaatregelen voor medewerkers gelden. Voor overig assortiment kan het dus voorkomen dat wij onze servicekaders tijdelijk aanpassen.” Dat betekent dat klanten hun orders minder snel geleverd krijgen dan binnen de gebruikelijke 24 uur.
In het uiterste geval kan worden besloten delen van het assortiment offline te halen en enkel een kernassortiment te voeren. Daar is nu echter geen sprake van. Dat schakelen in aanbod gebeurt in nauw overleg met de leveranciers en verkooppartners. Het platform kent 27.000 aangesloten handelaren.
Dagelijks monitort het technisch- en datateam de vraag van de consument. Op basis van data worden de prioriteiten aangepast. “We sturen voortdurend op de gevraagde capaciteit.”
De dagelijkse leiding over de fulfillment in de warehouses is al jaren uitbesteed aan Ingram Micro.
Amazon gaat op het internationale toneel een stap verder dan bol.com. De Amerikanen sloten vorige week voor vrijwel alle productgroepen de dienst Fulfillment by Amazon. De categorieën met nu essentiële items krijgen met hoge prioriteit voorrang en worden nog zonder drempel ingenomen. Dat moet ervoor zorgen dat belangrijke artikelen leverbaar blijven aan een zo breed mogelijk publiek.
PostNL kan desgevraagd geen cijfers geven over veranderingen in verkeersvolumes van pakketten. Die worden pas gegeven bij de presentatie van de kwartaalcijfers.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Roderick
Ik verkoop ook via bol en moet zeggen dat de verkoop beter loopt dan op bijvoorbeeld ebay
henri
ik snap niet waarom ze geen conserven in hun assortiment opnemen, van de week voor thuiswerken voor 16 euro iets gekocht en gratis verzending, als ik dat tot 10kg had kunnen aanvullen met paar blikjes bonen of pasta was dat slimmer inkopen geweest, ook al had ik dan paar dagen langer moeten wachten.