Deel dit artikel
-

Bol.com helpt speelgoedfabrikanten de digitale wereld in

Fun.be en bol.com passen een nieuwe techniek toe die speelgoedfabrikanten betere aansluiting geven tot handel in het digitale domein.

De Nederlandse en Belgische webwinkels zijn de eerste gebruikers ter wereld van een systeem dat door dataleverancier Icecat is ontwikkeld. Het bedrijf gaat de techniek ook aanbieden aan zijn andere klanten. Dat zijn ondernemingen in vrijwel alle landen van de wereld. Dat betekent ook dat alle grote fabrikanten zich verplicht zullen gaan voelen om dit specifieke dataformat te omarmen.

Een dataformat krijgt pas waarde als relevante marktpartijen ze gaan inzetten. Daar ligt het belang van de acceptatie voor Fun.be en bol.com. Directeur Martijn Hoogeveen van Icecat: “De samenwerking leidt ertoe dat er met de leidende fabrikanten in het veld afspraken gemaakt worden die internationaal geïmplementeerd worden.”

Het gaat hier om een standaard voor productinformatie voor speelgoedmerken. Die bevat eisen voor categoriespecifieke zoekfilters. Hierdoor kunnen deze etailers hun speelgoedklanten een betere online koopervaring bieden in zo’n populaire online categorie. Momenteel bestaat er wereldwijd geen allesomvattende contentstandaard voor speelgoed. Dit soort standaarden beschrijft de details van talloze producten zodat webwinkels ze simpel in hun schappen kunnen opnemen en consumenten simpel kunnen zoeken.

Hoogeveen legt per e-mail uit: “Grotere retailers en etailers vragen fabrikanten nu hun Excelformaten handmatig in te vullen. Dat betekent dat een fabrikant voor honderden (r)etailers verschillende Excels moet invullen voor dezelfde producten. Dat doen fabrikanten alleen voor hun allergrootste etailers omdat het teveel werk is. Ook moeten (r)etailers veel handwerk doen om ontbrekende data aan te vullen of verkeerd ingevulde data te corrigeren. Tevens is ook de uitwisseling van logistieke data vaak niet volledig geautomatiseerd, zodat de aanmaak van producten in bestelsystemen van (r)etailers handmatig plaatsvindt.”

Fabrikanten als VTech, Meccano en Zapf Creation gebruiken de standaard reeds. Die zorgt ervoor dat ze simpele afbeeldingen, marketingteksten, producthandleidingen, video’s, 3D-animaties, productspecificaties en zoekfilters in hun online verkoopkanalen kunnen opnemen. Ze faciliteren de verkoop door de vindbaarheid te vergroten.

Marco de Vries, Senior Manager Content Solutions bij bol.com gebruikt: “Nu willen wij ook graag de speelgoedmerken aanmoedigen hun productinformatie via Icecat te gaan aanbieden. Dit levert zowel ons als de merken een grote efficiëntieverbetering op”.

Foto: Sonny Abesamis (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond