Deel dit artikel
-

Bol.com informeert consument voortaan over verkoper

De Autoriteit Consument & Markt heeft webwinkel bol.com aangesproken om consumenten duidelijk te informeren wie de verkoper is van een product of dienst. Dat was niet altijd duidelijk.

Het hierbij om verkooppartners. Om te voorkomen dat de consument van het kastje naar de muur wordt gestuurd, is bol.com daarover nu duidelijk op zijn website.

Platforms zoals bol.com hebben volgens de toezichthouder de verantwoordelijkheid om consumenten goed te informeren. De ACM ontving hierover veel klachten.

Voor de consument moet altijd duidelijk zijn wat zijn rechten zijn en wie hij daarop kan aanspreken. Daarbij is van belang dat consumenten weten met wie zij een overeenkomst sluiten: met het platform of met een ander verkoper op het platform?

Naast de eisen aan de informatievoorziening moet het platform ook afspraken maken met andere verkopers op het platform over de voorwaarden die zij hanteren bij hun verkopen. Op deze manier zijn consumenten beter beschermd tegen oneerlijke handelspraktijken. Dit kan bijvoorbeeld door:
– niet zo maar iedere verkoper toe te laten op het platform en nieuwe verkopers te controleren voordat zij worden toegelaten.
– alleen verkopers toe te laten die zich houden aan de consumentenregels;
– verkopers die zich hier niet aan houden aan te spreken en sancties op te leggen als zij hun gedrag niet aanpassen.

De ACM gaat ook andere platforms hierop de komende periode actief controleren.

 

Deel dit bericht

5 Reacties

bert

Pak vooral Amazon aan, die maken het extreem bont, vooral met al die handelaren uit China die pas na 5x doorklikken onthullen stiekem uit Shenzen te verzenden en jouw bestelling onnodig traag en duur te maken door invoegheffingen.
Ebay is hierbij het beste voorbeeld: die zijn al jaren heel helder over de herkomst van de goederen.

OnnoL

Onbereikbare sellers op platforms zorgen voor een slechte reputatie van het platform. Meestal heeft dit ook een reden dat ze niet bereikbaar zijn …. onlangs ook weer eens iets gekregen wat totaal niet overeen kwam met het bestelde item. Helaas hult de verkoper zich in mist.Alleen terugsturen is te makkelijk voor zo’n verkoper. Dus goed dat ze dit aan gaan pakken.

Er zijn bij BOL prima raitings sinds kort waar dit in meegenomen kan worden/wordt.
Maar ik vraag me af hoe ze hierop gaan controleren.

Pim

Bol.com gaat net als Amazon overspoelt raken met lage kwaliteit prul. Als consument weet je gewoon niet meer wat je moet kopen als je een product zoekt. De productpagina’s zijn een bij elkaar geraapt zooitje met vage beschrijvingen en slechte foto’s. Ik vind het echt een verloedering van je platform. En als consument ben je hier de dupe van.

Jan

Een zakelijk Bol.com account is niet over te dragen bij verkoop van een onderneming/webshop. In de praktijk is een zakelijk Bol.com account dus een persoonlijk account. Ook na verkoop van de onderneming/webshop zal de oorspronkelijke eigenaar aansprakelijk blijven voor oa. retouren en garantie. Dus ben ik wel heel benieuwd hoe Bol.com dan gaat informeren wie de verkoper is van een product of dienst. Gaan zij dan voortaan persoonlijke namen en privégegevens vrijgeven op hun website?

M

Wederverkopers, stop toch aub met verkopen op Bol. Als je het zelf met een webwinkel niet kunt redden stop er dan mee… de enigste die ervan profiteert is het platform.Je maakt de grote alleen maar groter en uiteindelijk zit je gevangen. Kansloos uitzicht!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond