Deel dit artikel
-

Bol.com knielt niet voor 30 procentsregeling van Apple

De iPhone- en iPad-applicatie van Bol.com biedt de gebruiker niet de mogelijkheid om binnen de app een ebook te kopen. Hierdoor hoeft de webwinkel niet de verplichte 30 procent van de omzet af te dragen aan Apple. (meer…)

Deel dit bericht

20 Reacties

RollRick

Blij dat ik niet zo’n Apple fanboy ben met dit soort onzinnige voorwaarden.

Gerben

Heel terecht van Bol. De marges op digitale boeken zijn dusdanig dat onder deze voorwaarden alle winst naar Apple gaat.

Victor

Mooi! Eindelijk komen er voorbeelden waarbij het debiele beleid van Apple echte nadelen oplevert voor de gebruikers. Hopelijk zullen de gebruikers Apple dwingen om normaal te gaan doen door of weg te gaan of een gebruikers revolte te ontketenen…

JJ

Lang leve bol.com!!! Zo hoor ik het graag. Zeg nee tegen het schofterige voorwaardenpakket van Apple.

Kees

Alles wat wel via iPhone en iPad apps verkocht kan worden is automatisch te duur.

Folkert

“Leve de rebellen!”

rml

Wellicht dat Apple door dit soort acties begrijpt dat evil empire spelen niet loont. Iets dat MS nu, na vele jaren, begint te leren, maar waar Apple juist aan lijkt te gaan beginnen…
Jammer dat het merk dat gebruikersvriendelijkheid hoog in het vaandel had staan, diezelfde gebruiker nu dwars gaat zitten met geld hongerig gezeur…

Kees

Apple heeft op dit moment een eigen vermogen van 50 miljard euro, en eind van dit jaar waarschijnlijk 70 miljard euro. Zet daar tegenover de schandalig lage lonen die de makers van Apple’s producten betaald krijgen.
“Werknemers protesteren tegen de lage lonen.”
http://digitallife.nl/gadgets/16581-opnieuw-onrust-bij-iphone-fabrikant-foxconn.html

Dan vraag ik me af of hier niet iets onnodig scheef aan het groeien is.

Jeroen Bos

Het is goed dat Android ( de tegenhanger van Apple in mobile ) snel groeit zodat er meer keus ontstaat voor de consument. Daarnaast zou het goed zijn dat het onlangs gesloten verbond tussen Nokia en Microsoft ook snel groeit zodat er weer fatsoenlijke concurrentie ontstaat. Apple beloont zijn fans van het eerste uur met (veel) te hoge prijzen.

Martijn

Het lijkt erop dat Apple steeds meer op Big Brother is gaan lijken uit zijn eigen bekende (steengoede) Super Bowl Commercial 1984
http://www.youtube.com/watch?v=OYecfV3ubP8

Roy

Hmm, die 30% is in verhouding met de kiosk nog best laag en heeft tenslotte dezelfde functie…

marc

@ Roy? hoezo? Wat is de dienst / inspanning die Apple levert om die 30% te rechtvaardigen? Apple mag dan gebruiksvriendelijk zijn, vriendelijk voor hun gebruikers is Apple niet. Schoolboekjes-voorbeeld van product leadership strategie.
Jammer dat hier niemand pleit voor een open source model. Ben ik toch eens de eerste!

Henk

Wat een gezeur! Als je als uitgever niet tevreden bent met Apple of zijn producten, dan kies je toch lekker een andere partij. Als je als consument niet tevreden bent met Apple of zijn producten, dan koop je toch gewoon lekker een ander apparaat! Ik moet er niet aan denken om een ander apparaat te moeten gebruiken, maar die keus is aan ieder voor zich.

Uitgever

Reguliere boekhandels pakken 40% korting op een uitgave, hebben een lager bereik. Verwachte distributiekracht Apple is hoog.

Ron

@Kees: Mooi gezegd. Dat is een vd vele redenen waarom ik nooit iets van Apple zal kopen.

Aangezien Apple’s reputatie zo vreselijk slecht is, zou het bedrijf Apple misschien wel eens image-builder van Microsoft kunnen zijn. Ten slotte is Microsoft in vergelijking zo slecht nog niet.

Peer

Bol.com pakt gewoon de reguliere 40% marge die op een boek zit en vraagt dan nog doodleuk 1,95 voor de verzendkosten. Reguliere boekhandel vraagt geen voor-het-naar-de-winkel-brengen kosten en heeft ook nog eens de kosten van een vestiging/keten. Wie is hier nu de zakkenvuller? Beetje pot verwijt de ketel dit.

Mark

Los van de redelijkheid van de 30%, lijkt mij ook wat hoog, waarom heeft men kritiek op de aanpak van Apple? Een in-app purchase is zeker te prefereren boven een aparte aankoop via een andere site. Sinds wanneer heeft men medelijden met uitgevers? Of ligt het meer dat het succes van Apple irritatie oproept?

Luuk

@Mark, Denk zeker dat dat meespeelt. De macht van Apple wordt al tijden steeds groter en ze moeten wel erg bescheiden blijven als ze niet een negatiever imago willen krijgen, standaard scenario waar Apple erg leuk en cool was toen ze de kleine concurrent waren en nu toch meer de grote reus zijn. Google lijkt op de één of andere manier minder last hiervan te hebben.

Eline de neree

Het klopt dat reguliere boekhandels 40% korting krijgen op algemene boeken, voor schoolboeken en wetenschappelijke ligt dat veel lager. Bovendien kan ik me voorstellen dat er voor e-booms anders marges gelden. Verder is bol.com geen uitgever maar een boekhandel, dus als ze 30% aan Apple moeten geven dan houden ze 10% over. (alhoewel bol vanwege de volumes die ze afzetten veel hogere marge krijgt). Van die 10% moeten dan alle kosten gedekt woede inclusief een deel van de vezendkosten, want die 1,95 is bij lange na niet genoeg, zeker als je rekening houdt met het feit dat bol je de boeken gratis terug laat sturen. Bol neerzetten als een graaier die over de rug van consumenten en uitgevers zoveel mogelijk probeert te verdienen is mi onterecht. Amazon heeft vele partijen kapot geconcurreerd en bood boeken aan onder de kostprijs om uitgevers te dwingen de prijzen te verlagen, wat een enorme verschraling in het aanbod tot gevolg heeft gehad. Voorlopig valt bol.com dit soort dingen allemaal niet te verwijten.

Eline de neree

Let even niet op de typo’s #iphoneautocorrectfail 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond