Deel dit artikel
-

Bol.com: mobiele shoppers niet anders dan webklanten

Webwinkel bol.com realiseert miljoenen euro’s omzet via mobiele telefoons en tablets. Hoewel mobiele dragers in andere contexten worden gebruikt dan pc’s ziet het bedrijf geen wezenlijk ander koopgedrag.

“We zien een sterke stijging van mobiel verkeer, zowel via tablets als onze mobiele site m.bol.com”, zegt marketingdirecteur Michel Schaeffer. “Consumenten gedragen zich op de tablet echter niet anders dan anders. De conversies zijn gelijkwaardig aan verkopen die via een desktop of laptop geschieden.”

Op m.bol.com bespeurt hij wel een trend. Daar liggen de conversies iets lager. Bezoekers van die site doen maar een prijsvergelijkingen en lezen graag recensies. Vermoedelijk zijn dat ambulante klanten, mensen die bij of in een winkel staan en willen het fysieke aanbod daar willen vergelijken met de informatie bij bol.com.

Hoeveel omzet het bedrijf via het mobiele kanaal realiseert houdt Schaeffer voor zich. Ho houdt het op ‘procenten van de omzet’. Aangezien het bedrijf vorig jaar een omzet boekte van 318 miljoen euro gaat de mobiele handel vermoedelijk al snel over de tien miljoen euro heen.

Over de toekomst: “We zijn druk bezig met open API’s. Derde programmeurs kunnen onze informatie gebruiken om mobiele apps te maken, bijvoorbeeld voor apps om in winkels producten te scannen”, omwille van prijsvergelijkingen.

Foto: Zac Zellers (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

makemobile.nl

Ik zou die cijfers graag los zien. Hoeveel omzet via mobiele telefoon en hoeveel via de tablet? Maar dit wordt helaas niet bekend gemaakt.

Naar mijn mening kan je in veel gevallen niet over mobiele shoppers spreken. Een tablet, zeker in huis, is gewoon een laptop en niet mobiel. En ik vermoed dat dit de orders zijn die hier onder ‘mobiel’ geschaard worden.

Interessanter wordt het als BOL.com de cijfers bekend maakt van smartphone shoppers. Hier zou ik erg benieuwd naar zijn. Dit zegt namelijk echt iets over mobiel shoppen.

Robert

Eens met makemobile. Die tablet cijfers in je Analytics geven een vertekend beeld van de “echte” mobiele bezoekers en converteerders.

Mijn ervaring leert dat tablets (vooral Ipad) ongeveer de conversie van desktop behalen. Maar echt mobiel (voornamelijk Iphone\Android) dat lang niet behalen. Zou mooi zijn als o.a, Google Analytics verder uit zou splitsen in tablets en smartphones; met filter natuurlijk ook al op te lossen.

Wat betreft de mobiele omzet van Bol.com; ga er vanuit dat ongeveer 6-7% van het bezoek vanaf mobiel is (mijn ervaringscijfer met webshops), bij dezelfde conversie als desktop (wat Bol.com beweert), dan kom je zelfs tussen de 15 en 20 miljoen uit.

Maurice

Wij maken intern uiteraard ook een onderscheid tussen tablets en smartphones. En zoals ook in het artikel staat zit daar een verschil tussen in het gebruik en conversie. Tabletgebruikers ontvangen we graag op onze normale website http://www.bol.com en voor smartphone gebruikers hebben we m.bol.com.
In de markt wordt regelmatig de discussie gevoerd of tablets onder mobile devices geschaard mogen worden. Wat ons betreft horen tablets daarbij maar is het wel belangrijk te erkennen dat beide doelgroepen op een andere manier gebruik maken van onze diensten en daar spelen we dan ook op in door bewust tablets niet naar onze mobiele website te sturen en de conversies per soort bij te houden.

makemobile.nl

@ Maurice,

Bedankt voor je antwoord. Opzich kunnen tablets mobiel zijn maar dan niet via het WiFi netwerk thuis. Dan zouden laptops en zelfs desktops ook mobiel zijn. Dit verschil is volgens mij niet meetbaar, of vergis ik me hierin?

Gaan jullie de smartphone cijfers bekend maken of jullie dat liever intern? Vanuit makemobile.nl zijn we namelijk heel erg geinteresseerd naar de e-commerce cijfers van mobiele sites.

Maurice

@Makemobile,

Het onderscheid tussen Wifi en 3G is bij mijn weten wel te maken in een app-omgeving. Echter, bij een website is dat niet het geval. Daarnaast is de voorwaarde ‘thuis’ lastig te bepalen. Als ik onderweg bij de McDonalds op wifi ga ben ik immers niet thuis en wat mij betreft wel mobiel.

De cijfers over mcommerce op mobiele sites houden we voor onszelf zoals ook in het artikel staat. Mocht dit ooit wijzigen, dan zal dat uiteraard via de vakmedia bekend gemaakt worden.

Rico Cocomartin

klopt 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond