Deel dit artikel
-

Bol.com wil omzet fors verhogen, ook los van fusie Ahold Delhaize

Bol.com wil zijn omzet binnen twee jaar fors verhogen. Dat heeft CEO Daniel Ropers een dezer dagen benadrukt op de Bernstein Global eCommerce Long View Conference in Londen. De ambities staan los van de fusie tussen Ahold en het Belgische Delhaize, die vanochtend is bevestigd.

In het najaar vertelde Ahold nog aan analisten dat extra online investeringen binnen drie jaar tot ruwweg tot een omzetverdubbeling moesten leiden. Het Amerikaanse Internet Retailer suggereert dat nu een verdriedebbeling van de omzet wordt nagestreefd.

Bol.com laat in een reactie weten dat , in tegenstelling tot wat het Amerikaanse Internet Retailer schrijft, ‘tijdens de Londense bijeenkomst alleen is gesproken over de omzetambitie van Ahold online. Er zijn geen specifieke uitspraken gedaan voor de groei van bol.com daarbinnen.” Bol.com vormt niettemin een substantieel deel van de online omzet van Ahold.

Ahold investeert ruim 60 miljoen euro om van bol.com een pan-Europese online retailer te maken. ‘In e-commerce big is beautiful, which is why the big get bigger and better,’ vertelde Ropers aan de Londense toehoorders. Die nog een benadrukte dat Bol.com dagelijks al zo’n 70.000 artikelen verstuurt.

Uit de plannen spreken duidelijk de ambities om met bol.com te concurreren met Amazon en Otto. ‘Retail in Europa verandert’, vertelde Ropers. ‘Bol.com streef naar diversificatie en een netwerk van partners.’

De handel in het aandeel Delhaize werd dinsdag stilgelegd door de Belgische beurswaakhond nadat verschillende media hadden bericht dat de fusie tussen Ahold en Delhaize rond is. Vanochtend is de fusie door beide bedrijven bevestigd.

Ahold krijgt 61 procent van Dehaize in handen. Dick Boer wordt de nieuwe topman, en Frans Muller, de Nederlander die nu Delhaize leidt, mag de integratie van beide bedrijven leiden. Het is nog niet duidelijk waar het nieuwe hoofdkantoor komt. De transactie wordt naar verwachting halverwege 2016 afgerond.

Door de fusie wordt ook de positie van Bol.com verder versterkt. In een persverklaring laat Ahold Delhaize weten dat men de innovatie wil versnellen ‘dankzij gezamenlijke expertise die meer waarde en keuze biedt aan klanten in supermarktformules en op online platforms’.

Om negen uur geven beide bedrijven een nadere toelichting. Er is een speciale website opgetuigd met achtergronden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Simon

Bol.com heeft nog steeds weinig echte concurrentie. Amazon is nog geen echte concurrent, maar goed van Bol.com om nu al voorbereid te zijn voor eventuele komst van een volledig gelijkwaardig assortiment van amazon.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond