Deel dit artikel
-

‘Bol.com onderzoekt Spotify-model voor eboeken’

Net zoals Spotify op muziekgebied, wil ook Bol.com een model onderzoeken waarbij de gebruiker voor een maandelijks vast bedrag onbeperkt toegang heeft tot een catalogus van digitale boeken. Het bedrijf heeft hiertoe de mogelijkheden onderzocht.

Dat laat Hidde van der Louw, hoofd category management van Bol.com weten tijdens het boekenvak-symposium Waardevol digitaal, zo laat Mediafacts weten.

Het idee komt voort uit een werkgroep, geïnitieerd door Bol.com, met betrokkenen uit de eboekmarkt om te kijken naar mogelijkheden voor verdere groei. Volgens Van der Louw zouden er maar 60.000 mensen nodig zijn die een vast bedrag per maand willen betalen, om een dergelijk model te laten slagen.

Volgens Michael Schaeffer, marketing directeur bij Bol.com, is het Spotify-model slechts een voorbeeld uit een presentatie vanuit de werkgroep. “We presenteerden het resultaat van een discussie. We rollen nog niks uit. Het gaat er meer om hoe we de ontwikkelingen op dit gebied meer momentum kunnen geven.”

Een ander punt dat ter sprake kwam, was de samenwerking tussen uitgevers, auteurs en andere verkopende partijen. “Dat is geen optie, maar een noodzaak”, aldus Schaeffer tegen Emerce. “We moeten ons concentreren op de legale markt, niet zozeer op de voorkoming van illegaliteit.” Een oplossing daarvoor kan een dergelijk Spotify-model bieden, waarmee een legaal initiatief in de markt wordt gezet. “Maar je kunt het ook anders stellen. De lezer mag geen last hebben van beveiliging. Dat kan betekenen dat DRM de deur uit moet.”

Volgens Schaeffer moet er gekeken worden welke verschillende modellen aan kunnen slaan. Een abonnementenmodel waarmee Spotify ook werkt, is in die context genoemd. Het is een mogelijk model voor de toekomst. “Zo hebben we ook gesproken over het experimenteren met de prijs van digitale boeken. De hoge BTW is een achterliggende oorzaak waarom digitale boeken niet zo goedkoop zijn als menigeen zou willen. Toch is gebleken dat hoe goedkoper het boek, hoe meer er van wordt verkocht”, aldus Schaeffer. De BTW zou hierin volgens hem een belemmerende factor zijn. “Voor andere partijen is het om deze reden moeilijker om met een lage prijs te experimenteren, met een dergelijk hoog BTW-tarief.”

Schaeffer geeft ook het voorbeeld van het gratis weggeven van content. “We gaven het eerste hoofdstuk van een boek van Herman Koch weg. Dat had direct een positieve invloed op de verkoop van het digitale boek. Als je delen van je content durft weg te geven, dan ga je uiteindelijk beter verkopen.”

Bol.com hoopt uiteraard een graantje mee te pikken op de eboekmarkt. In Frankrijk, zo werd eerder bekend, heeft de boekwinkel van Apple, Ibookstore, een marktaandeel van 60 tot 70 procent onder de eboeken.

Het aantal digitale boeken dat, in verhouding tot gedrukte boeken wordt verkocht bij Bol.com, ligt onder de tien procent. “We doen geen specifieke uitspraken. Maar als je kijkt naar het aanbod van digitale boeken, dat is slechts tien procent van het aantal gedrukte boeken dat wij aanbieden. In dat opzicht is het aantal verkochte digitale boeken bij een relatief klein aanbod, best indrukwekkend te noemen. Er zit enorme potentie in.” Bol.com biedt momenteel volgens Schaeffer 150.000 digitale boeken aan, waarvan het grootste deel Engelstalig is.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jos Smolders

Doe het! Bibilotheken hebben lang genoeg de tijd gehad dit model uit te voeren.

Tony de Bree

Goed plan! Een van de dingen die wat mij betreft zeker is is dat de verhouding tussen wat een auteur voor een boek ontvangt via de traditionele uitgeverijen en via nieuwe manieren inclusief ebooks fundamenteel gaat veranderen net als in de muziekindustrie. Er is gene reden waarom de auteur maar zo’n klein gedeelte van de prijs van een ebook krijgt als de fysieke activiteiten allemaal verdwijnen. Niet uit te leggen.

Tony
@tonydebree

Georges

Nog 2 maanden en de Spaanse startup, 24symbols, laat zien hoe het kan: http://www.24symbols.com/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond