Deel dit artikel
-

Bol.com opent kledingwinkel

Bol.com opent vandaag zijn mogelijk laatste eigen winkel en denkt dat daarmee het assortiment compleet is. In de shop: mannen- en vrouwenkleding. Het grootste gedeelte van het assortiment ligt in de schappen bij verkooppartners, zoals bekende merken en retailers.

Het gerucht hing al langer boven de markt en helemaal onverwacht komt het nieuws ook niet. Het e-commerceplatform verkoopt immers al tassen, sportkleding, kleding voor zwangeren en baby’s. De uitbreiding die vandaag begint is het laatste vinkje dat Margaret Versteden, directeur Winkels en Chief Commercial Officer, kan zetten. Alle winkels zijn live.

“We breiden uit met retailers die al actief zijn bij ons en met nieuwe partijen. Zij hebben de expertise over assortiment, trends, merken en retouren. Het aanbod komt overwegend van derde partijen, maar de witte vlekken kopen we zelf in”, legt Versteden aan Emerce uit. “Denk dan aan kleuren of maten die derde verkopers niet aanbieden. We willen compleet zijn.”

Eind deze maand omvat het kledingassortiment honderdduizend artikelen. Tegen het eind 2020 moet dat vijfhonderdduizend zijn. Die uitbreiding komt van derde partijen die hetzij zelf, hetzij op aanwijzing van bol.com hun aanbod verbreden. Belangstellenden kunnen hun productfeed nu aanbieden. Bij voorkeur met rijke content, tekst en foto’s, een van de middelen om het aantal retouren te beperken.

Nieuwe modemerken op het platform zijn Claudia Sträter, Moschino, Miss Etam, About You met een deel van zijn assortiment, bijvoorbeeld ook het in België populaire LolaLiza en binnenkort C&A.

“Merken worden zich er steeds bewuster van wat ons soort platformen voor hen kunnen betekenen.” Dat is met name grotere zichtbaarheid. Immers, bol.com is een van Nederlands grootste sites. In december bereikte het platform 11,2 miljoen shoppers. Meer dan zestig procent van hen shopte via tablet of smartphone.

Er gaat dit jaar naar verwachting 5,5 à 6 miljard euro om in de Nederlandse kledingbranche. Een deel van de transacties verloopt via de fysieke retail, een deel via specialistische webwinkels als Zalando, Otto (met dochterbedrijf About You) en Wehkamp. De kledingbranche realiseert zo’n vijftien procent van de omzet via digitale verkoopkanalen.

De verwante productgroep Cosmetica bestaat al langer en bevat ruim veertigduizend artikelen.

Versteden zal de nieuwe modewinkel zonder bombarie lanceren. Binnenkort zal, als ware het een soft launch, wel melding worden gemaakt van de komst van de nieuwe collecties.

Foto: austinhumphreys (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond