Deel dit artikel
-

Bol.com, Picnic en Raymond Cloosterman (Rituals) winnaars Dutch Marketing Award

Bol.com won dinsdag de Dutch Marketing Award voor Marketing Company of the Year. En Raymond Cloosterman, medeoprichter en topman van Rituals, werd uitgeroepen tot Marketeer of the Year. De Dutch Marketing Awards zijn een samenwerking tussen marketing-beroepsvereniging NIMA, Adformatie en PIM.

De genomineerden voor een Dutch Marketing Award in de categorie Marketing Start Up waren Kipster, Somnox en winnaar GoodFuels. Dit bedrijf biedt volgens de jury een unieke biobrandstofpropositie, met een one-stop-shopconcept voor industriële klanten door de gehele supplychain voor duurzame biobrandstoffen te integreren.

Winnaar Raymond Cloosterman, CEO van Rituals Cosmetics, viel in de prijzen omdat Rituals successen behaalde op de drie marketingpijlers: distributie, innovatie en campagnes. Cloosterman zelf ging zich in 2018 meer focussen op creatieve ideeën. Alles wat dit bedrijf doet is terug te leiden naar de merkfilosofie, waarin het transformeren van alledaagse handelingen tot rituelen centraal staat. Runners-up waren Frank Elion, Chief Cliënt Officer CCO/COO bij Coöperatie VGZ en Michiel Muller, mede-oprichter van online supermarkt Picnic.

Voor Marketing Scale Up waren New Horizon, BEEQUIP, Tribes en Picnic genomineerd. Laatstgenoemde ‘volledige supermarkt waar je alle boodschappen kunt bestellen’ won. De jury oordeelde dat Picnic een oud distributiekanaal opnieuw heeft uitgevonden, op een vernieuwende manier. ‘De klantgedrevenheid én klantwaardering zijn zeer hoog. Sympathie voor het merk Picnic is knap opgebouwd.’

Bol.com moest het opnemen tegen finalisten Basic-Fit en Thuisbezorgd.nl. De jury oordeelde: ‘Bol.com is óók op marketinggebied in een complexe en competitieve markt terechtgekomen, maar marketing schakelt op alle fronten en is qua durf, vernieuwing en daadkracht een voorbeeld. De samenwerking binnen het bedrijf, waardoor het op al die borden tegelijk kan schakelen, spat eraf en dat werkt zeer aanstekelijk. De jury ziet dat marketing actief bijdraagt aan alle strategische uitdagingen en een leidende rol heeft.’

De Internal Branding Company of the Year Award wordt toegekend aan de organisatie die het merk van binnenuit tot leven weet te brengen en in brede zin weet te borgen in de organisatie. Genomineerde finalisten waren YoungCapital, Tomingroep, Univé en Transavia, dat ook de hoofdprijs in ontvangst nam. ‘Transavia heeft met de hele organisatie actief gewerkt op de kernwaarden, een leiderschapstraject uitgezet en gewerkt aan een merkmonitoring-dashboard. De top van het bedrijf wordt afgerekend op zowel de employee experience (EX) als op de passenger experience (PX), die met elkaar verbonden zijn. 2018 was een recordjaar en de jury roept Transavia met recht en rede uit als winnaar.’

Voor de categorie Marketing Transformer of the Year kwamen Triodos Bank, DSM en Bergman Clinics in aanmerking, waarbij laatstgenoemde won: ‘Vanuit een sterke ‘Why’, via een brandhouse met goede kernwaarden, naar een integrale marketingstrategie en -communicatie die het merk Bergman Clinics voor altijd op de kaart heeft gezet.’

De titel Marketing Talent of the Year gaat naar een professional die herkenbaar verder gaat dan de baan of rol die hij of zij heeft en van hen vraagt. Genomineerd voor de titel waren onder andere Nick Driessen (Vrumona) en Luuk Venema (ABN AMRO), maar werd overtuigend gewonnen door Erica van Vonderen-Hahn van Basic-Fit. ‘Ze heeft een team neergezet waarin e-commerce, digital marketing en traditionele marketing bij elkaar komen en verliest zich niet in de korte termijn, maar probeert echt onder de huid van de consument te kruipen.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond