Deel dit artikel
-

‘Bol.com populairste marktplaats, Amazon de duurste’

Bol.com is veruit de populairste marktplaats voor de Nederlandse online shopper. Amazon maakt een slechte beurt, want wordt gezien als de duurste. Deelnemers aan een onderzoek omschrijven het ook als ‘het minst bij mij passend’.

Dat blijkt uit de MarketPlace Monitor van marketplacespecialist Maze-One in samenwerking met Marketing Research & Analytics Bureau MeMo2 . Het onderzoek wordt iedere drie maanden herhaald om veranderingen te kunnen signaleren en duiden.

De tweede editie van het onderzoek laat zien dat bol.com op alle fronten hoog scoort: brand fit, vertrouwen en bestelpret. Zelfs qua prijsstelling scoort het niet slecht, al geeft Nederland wat dat punt betreft veruit de voorkeur aan Wish en AliExpress.

Coolblue is ook meegenomen in het onderzoek, maar de winkel kan niet worden gezien als een marktplaats. Immers, hij staat niet open voor derde verkopers. Niettemin geven de respondenten aan MeMo2 signalen die de winkelleiding zullen treffen. Op de thema’s ‘Enjoy ordering’ en ‘Brand fit’ laat Coolblue een scherpe dalingen zien. En Amazon scoort hier ronduit slecht.

De hier getoonde opvattingen over Amazon staan lijnrecht tegenover de meningen van retail- en online experts. Volgens hen staat Nederland te trappelen voor de winkeldeuren, omdat het Amerikaanse handelsplatform goedkoop en een sterk merk zou zijn. Dit onderzoek laat juist dat niet zien. Wat wel vast staat, is dat de nieuweling een enorm breed assortiment heeft en met AWS en Alexa iets unieks in huis heeft.

Hoewel Amazon.nl begin 2020 open gaat met een volledig assortiment, is het bedrijf in Nederland al lang geen onbekende meer. De meningen van de respondenten zijn niet uit de lucht gegrepen, want kunnen gestoeld zijn op ervaring. Immers, het bereik van Amazon in Nederland ligt boven de 3,3 miljoen unieke bezoekers per maand en het platform zou in 2018 een omzet van boven de 250 miljoen euro hebben gedraaid in Nederland. Daarmee is het een top 10-speler qua handelsvolume.

Tim van der Bilt, managing director van Maze-One, schetst: “Het gevecht van 2020 gaat tussen Amazon en bol.com. Ik ben benieuwd hoe Nederland daarop gaat reageren. Wij maken dat inzichtelijk omdat we dit onderzoek vier keer per jaar laten doen.”

Bol.com profileert zich sinds 2019 niet meer als winkel maar als verkoopplatform waarbij het bedrijf zelf een van de circa twintigduizend verkopers is. Afgelopen jaar hebben webwinkels en fabrikanten zich al kunnen beraden op een strategie jegens marktplaatsen. De een springt er met beide benen in, de ander doet verkennende proeven en weer een andere – in het geval van Nike – trekt zich er al weer helemaal van terug. De fabrikant van sportkleding gaat zich puur op de eigen fysieke en digitale kanalen richten.

De Marketplace Monitor laat zien dat tachtig procent van de Nederlandse consumenten bol.com het meest aansprekend vindt. De grote bekendheid maakt het platform het meest geliefd. Daarnaast geniet bol.com het meeste vertrouwen als het gaat om de bezorging van het bestelde pakketje.

Deel dit bericht

6 Reacties

Emile - 10XCREW

Volgens mij trekt Nike zich alleen terug van Amazon waar ze een vendor relatie hadden en dus niet eens actief waren als seller op de marketplace.
Ze trekken zich niet terug vh marketplace kanaal, gezien hun ontwikkelingen op o.a. Tmall.

Gerben Busch - Busch Briar & Backwood

De gustibus non disputandum est, oftewel: over smaak valt niet te twisten. Amazon heeft met 1-click ordering compleet bestelgemak. Zou het kunnen dag het verschil in waardering met Bol.com te maken heeft met leveringssnelheid? Daad gaat Amazon met de opening van het nieuwe DC natuurlijk een enorme stap voorwaarts maken.

Pim

Er is ook een schaduwkant. Lees de reviews over bol maar eens. Veel klachten over goedkope Chinese meuk.

M.

@Pim, problemen met goedkope Chinese meuk ga je op Amazon minstens zo veel tegenkomen.

Bob

Grote nadeel van verkopen via bol.com zijn voor ons de verplichting retourkosten op je te nemen. Bij amazon heb je als verkoper de vrijheid te zeggen retourkosten zijn voor de klant.

Er is al langer een discussie over het feit dat veel mensen zaken maar gratis retour sturen, lekker eenvoudig. Het kost wel een boel tijd, geld energie en neem daarbij de extra milieubelasting. Ook bol.com zou daar best eens over na kunnen denken.

Blockchain killer

Ik citeer

“De hier getoonde opvattingen over Amazon staan lijnrecht tegenover de meningen van retail- en online experts. ”

Zijn het dan nog wel experts? Er komt “even” een groot Amerikaans bedrijf de markt in Nederland verstoren met een grote mond en een zeer hoog kijk-mij-eens gehalte; uit eigen ervaring weet ik dat Nederlanders daar niet echt van gediend zijn.

In mijn optiek is de komst van Amazon gewoon een economische oorlogsverklaring. Het versterkt niks, en wij hebben bol, coolblue, wehkamp al. Amazon is hier alleen maar om de boel om te laten vallen en dan de boel over te nemen.

Soort koekoeksjong is het!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond