Deel dit artikel
-

Bol werkt aan duurzaamheidsscores voor individuele producten

Een geraffineerd puntensysteem moet op termijn nauwkeurig aangeven hoe hoog individuele producten scoren die bij Bol in de schappen liggen.

Momenteel bouwt een team dit om live te kunnen testen. “Dit bestaat nog nergens en we willen voldoen aan geldende wetten en regels. Het vergt dus even tijd”, zegt CMO Boukje Taphoorn tegen Emerce. “Maar we willen het met zo veel mogelijk items lanceren.”

De marketingdirecteur was gisteren een van de sprekers op de Webwinkel Vakdagen. Daar in Utrecht vertelde ze uitvoerig over de duurzaamheidsplannen van Bol. “Onze ambitie is het assortiment te verduurzamen. Dat doe je met informatie. Bijvoorbeeld: 98 procent van de CO2-uitstoot vindt plaats in de keten van het productieproces.” Dus nog voordat het van de fabriek over zee naar Europa gaat en met een busje door de straten naar onze huizen.

“De helft van de items op Bol wordt door onze verkoopppartners verhandeld. Bij verduurzaming hebben wij hen hard nodig. Daarom moeten we hen van goede informatie voorzien.”

De duurzaamheidsscore van een product is de optelsom van een aantal factoren. Bijvoorbeeld: materiaal, productielocatie, kleurstof, et cetera. Dit concept wordt getest om binnen afzienbare tijd zo breed mogelijk uit te rollen.

In 2021 was tien procent van de via Bol verkochte producten duurzaam geproduceerd. In 2025 moet dat zeventien procent zijn en in 2027 verwacht men dat dat twintig procent is. Taphoorn: “De vraag is er. Het aanbod volgt slechts langzaam.”

Een derde van millennials koopt duurzaam geproduceerde artikelen als ze de keuze hebben. Bij babyboomers is dat een kwart.

Taphoorns oproep aan de volle grote zaal in de Jaarbeurs was voor winkeliers om na te denken over hun assortiment en daarin bewuste keuzes te maken.

Foto: Madhan Karthikeyan (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Unacom - E-commerce / Online outlet

Bol en duurzaam…. Wat een lachertje en schijnvertoning. Door het exorbitant hoog retourpercentage, loopt het overgrote deel van de partners financieel hélemaal leeg. Het “gratis” verzendbeleid van Bol kan echt niet meer. De consument is hierin helemaal doorgeslagen. Het bestellen van 4 kleurtjes van eenieder product is volledig genormaliseerd.

Als Bol écht een grote duit in het zakje wil doen, dan moeten ze de ballen hebben om de “gratis” verzendgekte af te schaffen. In mijn opinie heeft Bol een opvoedende rol ten aanzien van de consument, welke volledig ontbreekt. Bol neemt geen enkele verantwoordelijkheid om de consument duidelijk te maken dat retouren ontzettend duur en milieubelastend zijn en dat er daardoor dagelijks tienduizenden busjes ONNODIG door Nederland en België rijden. Wij hebben via Bol 50 (vijftig) keer zoveel retouren in tegenstelling tot ander afzetkanaal, waar klant wel dient te betalen voor verzending. Té zot voor woorden dat Bol zich als duurzaam bedrijf profileert. Nog niet gesproken over de enorme berg afval (verpakkingsmaterialen en beschadigde / afgekeurde retouren) dat de “gratis service” met zich meebrengt.

Shame on you Bol!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond