Deel dit artikel
-

Ook bond van adverteerders naar ACM om fusie RTL-Talpa

De bond van adverteerders maakt formeel bezwaar tegen de overname van Talpa voor RTL. De bvA maakt er een zaak bij bij toezichthouder ACM.

Dat zegt directeur Henriette van Swinderen in een vraaggesprek met NU.nl. Ze heeft er overigens vreselijk lang de tijd voor genomen om tot die slotsom te komen, want een jaar geleden maakte de bvA zich ook al hardop zorgen over het wegvallen van gezonde marktwerking.

Van Swinderen vreest dat het verdwijnen van een van de twee grote tv-reclameloketten leidt tot hogere prijzen voor commercials. Immers: hoe kleiner het aanbod, hoe hoger de prijs. Daarnaast vreest ze dat eventuele besparingen niet worden terug geïnvesteerd in contentproducties. De inhoudelijke kwaliteit na een fusie gaat er volgens de adverteerders niet op vooruit.

Eind vorige maand tekende DPG Media al verzet aan bij toezichthouder ACM tegen de overname van Talpa door RTL. De nieuwe partij zou in de radiowereld te dominant worden.

RTL Nederland en Talpa maakten in juni 2021 bekend dat ze een joint-venture willen vormen. In het nieuw te vormen bedrijf krijgt RTL Nederland 70 procent van de aandelen, en Talpa 30 procent. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigde in januari van dit jaar aan een diepgravend onderzoek te starten omdat het vreest voor prijs, kwaliteit en innovatie in de mediawereld.

RTL en Talpa betogen dat ze in een wereld waarin Facebook en Google jaarlijks miljarden euro’s pakken nog maar weinig in te pap hebben te brokkelen. Hun publiekskennis valt ook in het niet bij dat van de techgiganten.

Foto: Alon (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond