Deel dit artikel
-

Boodschappendienst Stockon lanceert met PostNL

Met het bezorgnetwerk en startupgeld van PostNL gaat de nieuwe landelijk dekkende mobiele boodschappenservice Stockon van start. De app biedt een soort abonnement op een leverservice van veelgebruikte dagelijkse boodschappen.

Iedere twee weken de vaste, terugkerende boodschappen ontvangen via de reguliere PostNL-bezorger. Drie dagen voor daadwerkelijke bezorging vraagt de app of de bestelling nog klopt. Zo niet, dan kan de gebruiker met een zoekopdracht of swipe producten toevoegen of verwijderen. Zo werkt Stockon. Binnenkort bevat de app ook een barcodescanner om producten toe te voegen.

“Op basis van de samenstelling van je gezin en je orderhistorie past de app de bezorgsuggesties ook aan”, legt directeur Stephan Bosman uit. Hij werkt met PostNL het concept uit dat, zo stelt hij, het eerste in Nederland is dat direct vanuit de fabrikant aan de eindconsument levert. “Zonder dat we inkopen, met een commissie op de verkoopprijs en werkend vanuit en distributiecentrum in Barendrecht.” PostNL verzorgt de fulfillment en logistiek.

In het distributiecentrum liggen tweeduizend verschillende soorten producten (SKU’s). Nu zijn dat enkel houdbare producten maar in de nabije toekomst komen daar verse producten bij. “We hebben alles van leading A-merken tot huismerkalternatieven. Die laatste komen van Boni, het huismerk van Colruyt.” Omdat Bosman en zijn team niet zelf inkopen is de startup een soort marktplaats voor fabrikanten en consumenten.

“We verkopen gemak tegen een aantrekkelijke vaste maar niet de laagste prijs. Stockon doet niet aan acties maar we geven wel korting op de kassabon. Hoe meer je koopt, hoe hoger de korting. Die kan oplopen tot tien procent. Daarnaast kunnen fabrikanten vaste klanten belonen voor hun loyaliteit, bijvoorbeeld door de x’ste aankoop weg te geven.”

Orders met een waarde van 25 euro of meer worden gratis bezorgd. Wie geen tijdvaklevering wil, krijgt twee euro korting. Voor ‘kleine doosjes’ geldt een bezorgtarief van 2,49 euro. PostNL levert zeven dagen per week. Er zijn geen vaste kosten aan de leverservice verbonden.

De app, ontwikkeld met Q42 en Fabrique, werkt met automatische incasso. De online marketing is in handen van Adeptiv, de nieuwe naam van PostNL’s fusiebedrijven Yourzine, Searchresult, Marvia en Cendris.

Met de fabrikanten wordt aan datadeling gedaan voor de producten die ze verkopen via Stockon. Dat levert hen direct zicht op klantgedrag en ze kunnen testen uitvoeren bij doelgroepen. Normaal gesproken kunnen ze daarvoor niet om de retailers om. Hierin is de nieuwe ‘marktplaats’ een aantrekkelijke marketingmiddel voor hen.

De startup werkt vanuit een kantoor in Utrecht. Het eerste doel is om een klantengroep van enkele duizenden kopers op te bouwen. Wanneer die eerste mijlpaal is gehaald, gaat Bosman op zoek naar nieuw groeikapitaal om de activiteiten op te schalen. PostNL en het management van de start-up zijn aandeelhouders in het bedrijf.

De totale boodschappenmarkt zet jaarlijks voor circa 35 miljard euro om. Momenteel gaat twee à drie procent van die omzet via internet. Dat kan in de komende jaren groeien richting de twintig procent. Stockon wil een graantje meepikken van die groei.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond