Deel dit artikel
-

Booking.com: acht reistrends voor 2019

Reizigers vinden dat innovatieve technologieën met name moeten worden gebruikt om praktische oplossingen voor op reis te ontwikkelen. Verder kan ruimtetoerisme op veel belangstelling rekenen en is duurzaamheid een belangrijk thema in 2019. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Booking.com.

Booking.com heeft de plannen en wensen van meer dan 20.000 gasten geïnventariseerd en daar acht reistrends uitgehaald die zich in 2019 gaan manifesteren. Dit zijn ze:

 1. Technologie moet gemak brengen

In 2019 wordt gemak de standaard als het gaat om technologische vernieuwingen op het gebied van reizen. De innovaties die volgens reizigers het meest aan zullen slaan, zijn gebaseerd op artificial intelligence (AI), virtual reality (VR) en spraakherkenning Denk daarbij aan het openen van je hotelkamer met je smartphone of een robot-conciërge die de taal van de gasten spreekt. 57 procent van de reizigers heeft interesse in oplossingen als een app voor real-time bagage tracking of één app die alles heeft voor het plannen en boeken van hun reis. Daarnaast heeft 31 procent belangstelling voor het idee van een ‘virtueel reisbureau’ in hun woonkamer, met bijvoorbeeld spraakassistenten die reisvragen beantwoorden.

 2. Space, the final frontier

Ruimtetoerisme zit er al een tijdje aan te komen maar tot nu toe is het gebleven bij tests, die ook nog eens niet altijd lukten. Toch verwacht Booking.com dat de reisindustrie en andere bedrijven steeds meer gaan investeren in het ontwikkelen van ruimtereizen. Dat wekt de belangstelling van reizigers: 40 procent vindt het vooruitzicht van ruimtereizen fantastisch en 38 procent zou het zelf mee willen maken. Totdat ruimtetoerisme realiteit wordt, kiest 60 procent van de reizigers voor avontuur onder zeeniveau.

 3. Personalisatie moet nu echt

Generieke reisgidsen zijn verleden tijd en maken plaats voor kortere maar persoonlijk relevante content. Eenderde van de reizigers (34 procent) wil dat iets of iemand het moeilijke werk uit handen neemt en ze voorziet van reisaanbevelingen. Eenenveertig procent wil dat bedrijven in de reisbranche gebruik gaan maken van technologieën als AI om reissuggesties te geven die gebaseerd zijn op eerdere reiservaringen. Het persoonlijke wordt steeds belangrijker; individuele aanbevelingen geven in toenemende mate richting aan elke reis, is de constatering van Booking.com.

 4. Betekenisvol reizen

Voor reizigers wordt het maken van ‘betekenisvolle’ reizen steeds belangrijker. Meer dan de helft (56 procent) zegt dat reizen ze nieuwe vaardigheden en inzichten heeft bijgebracht. In 2019 voorziet Booking.com bij alle generaties de wens om op reis iets nieuws te leren, evenals een groei in vakanties met focus op vrijwilligerswerk. 68 procent van de respondenten wil deelnemen aan een culturele uitwisseling en zo nieuwe vaardigheden leren, 54 procent geeft aan vrijwilligersvakantie te willen doen en 53 procent kiest voor internationale werkstages.

 5. Bewust op reis

De reiziger zegt bewuster te kijken naar wat er in sociaal, politiek en milieu-opzicht speelt op een bestemming. Zo stelt 48 procent dat sociale problemen op een reisbestemming meewegen in de beslissing over een bezoek. Daarnaast zoeken reizigers steeds meer naar nieuwe en authentieke avonturen en willen ze er zeker van zijn dat ze veilig op reis kunnen – ongeacht geslacht, ras of seksuele geaardheid. Platforms als Destination Pride springen hierop in en voorzien bestemmingen van een score waarmee reizigers kunnen zien hoe LGBT+ vriendelijk deze zijn.

 6. Plastic not so fantastic

Millennials en Gen Z zoeken vinden duurzaamheid belangrijk. Meer dan een derde (37 procent) is bereid om plastic en ander afval op te ruimen op een strand of een andere toeristische attractie. Investeren in duurzame start-ups wordt in 2019 steeds belangrijker gevonden, omdat de reizigers die verantwoord willen reizen steeds kritischere vragen stellen over de duurzaamheid van hun bestemming en accommodaties. Dat leidt volgend jaar in de reiswereld tot een aantal nieuwe spelers en allerlei andere bedrijven met een focus op het creëren van een nieuwe toekomst voor vele bestemmingen overal ter wereld, vaak met innovatieve technologie als uitgangspunt.

 7. Beleving blijft belangrijk

Zes op de tien reizigers hechten meer waarde aan ervaringen dan aan materieel bezit. Daarom wordt ‘doen’ op reis net zo belangrijk als ‘gaan’, misschien zelfs wel belangrijker. Het leven wordt er niet minder druk op, en daarom kunnen ervaringen helpen bij het streven naar een minder stressvol bestaan. In 2019 is tweevijfde van de reizigers (42 procent) van plan om een bestemming te bezoeken waar ze zich weer onbezorgd kunnen voelen.

 8. Meer korte trips

Hoe deze trend zich verhoudt tot de bewustwording van de milieu-impact van reizen is niet duidelijk, maar meer dan de helft van de reizigers wereldwijd (53 procent) zegt van plan te zijn om meer weekendtrips te maken in 2019. Deze kleine reizen kenmerken zich door het feit dat er meer activiteiten in kortere tijd ingepland worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond