Deel dit artikel
-

Booz Allen: Teleurstelling en hoop rond e-business

Bijna zestig procent van het Nederlandse bedrijfsleven vindt e-business "zeer belangrijk" voor de komende jaren. Dit zegt Booz Allen & Hamilton in een onderzoek naar e-business in Nederland. Toch is er teleurstelling over de behaalde resultaten uit e-business, slechts 30 procent zegt het gewenste resultaat behaald te hebben.

Voor het rapport "Status van e-business in Nederland: Mythe en Realiteit" ondervroeg het onderzoeksbureau topmanagers bij 150 Nederlandse bedrijven. Het geloof in e-business mag dan nog groot zijn, toch zegt 69 procent van de ondervraagden ook dat er geen of slechts gedeeltelijke tevredenheid over het behalen van de doelstellingen. Vooral degenen die hoopten op omzetgroei of mogelijkheden tot expansie dankzij e-business kwamen bedrogen uit.

Rob Schuyt, vice president Booz Allen & Hamilton: "Men heeft de vingers gebrand. Er is minder resultaat geboekt op die gebieden waarvan men hoopte dat e-business er een groot effect op zou hebben. Van de dertig procent van de ondervraagden die zegt best tevreden te zijn over het integreren van e-business heeft de overgrote meerderheid als doelstelling kostenbesparing."

Toch is het vertrouwen niet verdwenen, getuige de zestig procent die stelt dat e-business "zeer belangrijk" is voor de komende jaren. Schuyt verklaart dit doordat bedrijven nu inzien welke mogelijkheden er liggen. Kostenbesparing, door bijvoorbeeld via internet de inkoop te regelen, wordt door bedrijven gezien als "laaghangend fruit", datgene wat gemakkelijk bereikt kan worden. Er is nu meer besef dat op andere gebieden minder gemakkelijk resultaat behaald kan worden. In Duitsland mijdt men het risico en richt men zich volledig op kostenbesparing, in Nederland zijn er overwegend twee doelstelligen, aldus Schuyt: kostenbesparing, maar ook omzetgroei. "Nederland was in eerste instantie wat voorzichtig, maar nu is het vertrouwen in e-business significant groter."

Van de ondervraagden zegt 40 procent geen spijt te hebben gehad van het gevoerde beleid rond e-business, 39 procent stelt dat ze het beleid beter zouden managen. Van de ondervraagden geeft 16 procent aan dat het minder zou investeren in e-business, 5 procent zegt dat het investeringen zou willen uitstellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond