Deel dit artikel
-

Bots: Samsungs nieuwe ‘social companions’

Robots zijn over tien tot twintig jaar heel gewoon in onze woon- en werkomgeving. Zoals wel meer Aziatische fabrikanten slaat ook Samsung op deze trom. Hoe de toekomst er met de rijdende plastic metgezellen precies uitziet, weet niemand. Niettemin proberen onderzoekers en ontwikkelaars de grote lijnen duidelijk te krijgen.

En hoe doe je dat beter dan via trial & error. “Fail fast, fail often”, zeggen Amerikanen van de westkust dan. Samsung zag in de CES in Las Vegas vorige maand de uitgelezen plek om drie nieuwe robots te presenteren: Bot Care, Bot Air en Bot Retail.

We mogen niet verwachten dat dit definitieve producten of productvormen voor de toekomst zijn. Het is wel duidelijk dat Samsung fors investeert in – wat het noemt – ‘social companions’. Interagerende apparaten als sociaal of functioneel mensenmaatje. Bot Care houdt de gezondheid en het gestel van mensen in de smiezen en alarmeert desnoods familie of dokter. Bot Air is gewoon een rijdend luchtfilter. Altijd handig. Bot Retail spreekt tot de verbeelding: een hulpje voor in winkels en restaurants. Hij ontvangt de gasten, brengt ze naar de juiste afdeling of naar hun afspraak, bedient zelfs en fungeert als contactloze kassa.

Specificaties
Productsoort: AI companion
Onderhoud en bediening: autonoom en op afstand
Schermen: 2 x LED (touch) aan de voorkant
Functies: o.a. contactloos betalen, beeld- en gezichtsherkenning, interface linkt met e-commerce
Beschikbaar: onbekend
Site: samsung.com
Prijs: onbekend

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#170).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond