Bouwsector voorop met B2B e-commerce

De bouwsector loopt voorop bij de implementatie van B2B e-commerce. Dat is de uitkomst van onderzoek van Sana Commerce onder 300 bedrijven wereldwijd. 84 procent van de bouwbedrijven geeft aan dat ze in de toekomst 100 procent online willen verkopen.

Twee jaar geleden verkocht slechts 29 procent van de bouwbedrijven via hun eigen webshop, een percentage dat in 2019 naar verwachting zal zijn verdubbeld. Ook omarmt de bouwsector mobiel als een nieuw verkoopkanaal: 26 procent verwacht binnen twee jaar via een mobiele app te verkopen, terwijl dit twee jaar daarvoor nog 12 procent was.

Ondervraagden zien het verminderen van administratieve taken rond systeembeheer en het minimaliseren van orderverwerking als grote voordelen, meer dan in andere branches het geval is.

Er is wel een aantal problemen die bouwbedrijven moeten oplossen voordat ze o succesvolle wijze een B2B-webshop kunnen implementeren. Zorgen voor de juiste (en volledige) klantdata in één systeem en het toegankelijk maken ervan vanuit het e-commerce platform, bleek voor bijna alle ondervraagde bedrijven een uitdaging. Het bestaande IT-landschap en de IT-infrastructuur zijn een groot obstakel voor veel bedrijven in de bouw.

Bouwbedrijven richten zich voor het optimaliseren van het orderproces ook op nieuwe technologieën. 80 procent van ondervraagden stelt dat B2B-bedrijven IoT (Internet of Things) en M2M (machine-to-machine) technologie in zullen gaan zetten om geautomatiseerde of voorspellende bestellingen (predictive ordering) mogelijk te maken.

3 Reacties

En dan wil ik weten welk onderliggend digitaal platform het moet zijn om alles te verbinden.

Beste Ajek,

Dank voor je vraag.

Het onderliggende digitale platform waar wij het over hebben in dit onderzoek, is het ERP-systeem. B2B-bedrijven kampen met veel complexe bedrijfsprocessen en klantvariabelen, zoals klantspecifieke prijzen, assortimenten en logistieke regelingen. Deze data is verwerkt in het ERP-systeem en door e-commerce oplossing daarmee te integreren, kun je als groothandelaar, distributeur of fabrikant dus je ERP systeem beter benutten, waardoor je je klanten beter bedient en je organisatie efficiënter draait.

Ik hoop dat we hiermee jouw vraag hebben beantwoord.

Michiel

Altijd leuk om inzichten te lezen over de veranderende B2B markt, dank! Wij zien ook dat digital commerce een niet te stoppen ontwikkeling is in B2B. Het biedt veel voordelen (efficiency, groei in omzet en nieuwe klantgroepen to name a few). Maar het is is geen eenvoudige klus zoals ook hier te lezen is.

Graag voeg ik naast ERP nog de uitdaging rondom productinformatie toe. Een cruciaal onderdeel van e-commerce natuurlijk. Dus PIM (inRiver, Contentserv bijvoorbeeld) zou ik zeker niet overslaan.
Verder zijn B2B e-commerce oplossingen een must om zonder al teveel maatwerk de complexe B2B bedrijfsprocessen digitaal te kunnen ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een Sana of Intershop. Wij zien dat er vaak voor een best-of-breed stack wordt gekozen.

Mascha

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug