Deel dit artikel
-

Branchevereniging affiliatebedrijven komt met gedragscode

Het Platform Affiliate Netwerken (PAN), een branchevereniging die bijna 2 jaar geleden is opgericht, heeft maandag een gedragscode geïntroduceerd voor de Nederlandse affiliatebranche. Vooralsnog lijkt de gedragscode weinig harde sancties te kennen wanneer de regels uit het document niet worden nageleefd. (meer…)

Deel dit bericht

4 Reacties

Joris Goossens

Ook vanuit de Thuiswinkel.org kunnen we op korte termijn bericht verwachten over dit onderwerp. Daarnaast werken wij ook mee aan de initiatieven vanuit het IAB. De eerste stappen zijn gezet en het geeft adverteerders en bureaus een duidelijke stok om mee te slaan indien zich ongeregeldheden voordoen.

Stijn Kruijssen

Elk initiatief voor een professionelere affiliatebranche juich ik toe, maar toch heb ik ook vraagtekens. Waarom zijn de PAN, het IAB en thuiswinkel.org onafhankelijk van elkaar bezig met richtlijnen en gedragscodes?

Op dit moment zijn er maar 4 netwerken aangesloten bij de PAN (Daisycon, M4N, Zanox en Tradedoubler) en hoewel dit 4 partijen uit de top 5 zijn, is het natuurlijk verre van compleet. Wat gaat de PAN doen met de andere netwerken; gaan die binnenkort nog toetreden?

Met 3 “concurrenten” in een stemming beslissen over het “lot” van de nummer 4 lijkt me gewoon wat te summier. Het lijkt me een stuk zinvoller -voor affiliates, adverteerders, bureaus EN netwerken zelf- als er straks gewoon 1 orgaan is en geen 3.

Leon

Wat een niets-zeggende gedragscode. Veel te vaag en geen enkele definitie en ‘nul’ harde details (wat mag/kan wel en wat mag niet?).

Daarnaast zijn niet alle netwerken hierbij aangesloten. Een gemiste kans. Ook lijkt het me goed als affiliates (groot en klein) en adverteerders (groot en klein) betrokken zijn bij het opstellen en handhaven van de code.

Als laatste moeten er veel striktere regels komen wat betreft handhaving. Wie kunnen punten van kritiek inbrengen en wie niet? Wat zijn de sancties? Verder lijkt het me goed als alle besluitvorming in het openbaar gaat gebeuren en dat de netwerken niet achter gesloten deuren hun ‘gedragscode’ gaat ‘handhaven’.

Thomas Joosten

@Stijn
Aansluiting andere verenigingen
Terechte opmerking. de Vereniging Platform Affiliate Netwerken komt zuiver op voor de belangen van de Netwerken. Aangezien netwerken de intermediair zijn voor adverteerders en affiliates is het belang juist van de netwerken dat de gehele markt professionaliseert. Het PAN werkt in die zin juist wel samen met Thuiswinkel (die de belangen van Adverteerders behartigt) en IAB die meer de hele keten en de breedte van alle marketing instrumenten beslaat.

Andere Netwerken
Nu dat een hele brede gedragscode duidelijk is en we ook weten hoe we om zullen gaan met concrete gevallen en hoe we sancties gaan toe kennen is de tijd rijp om uit te breiden. Hiervoor is een bijeenkomst op 30 mei. Zuiver voor Affiliate Netwerken dus.

Een orgaan i.p.v. 3.
Daar ben ik het niet mee eens. We zijn gestart om dat te onderzoeken. Het is juist goed dat elke type partij zich verenigt en zijn eigen belangen behartigt, anders kom je niet tot beslissingen. Zoals ik aangaf hebben netwerken belang om ook adverteerders en affiliates aan regels te laten houden en die voor hen te definieren omdat als dat beter gaat zal het instrument affiliate marketing in algemene zin meer toegepast worden. Daarbij komt dat netwerken gezamenlijk die affiliates, adverteerders en bureaus kunnen uitsluiten met als gevolg dat deze waarschijnlijk daarmee wel hun gedrag zullen aanpassen. Het is daarbij ook goed als affiliates zich zouden verenigen en met een stem zouden kunnen spreken.

@Leon
Hele goede kritiek. Het PAN en haar leden erkennen ook dat de branche code nog heel breed is. Het geeft echter wel net als bijvoorbeeld de grondwet, duidelijke uitgangspunten. Om een voorbeeld te noemen, netwerken gaan er niet mee akkoord dat Adverteerders die in contact zijn gekomen met affiliates rechtstreeks zaken met elkaar gaan doen. Een van de core functies is juist ze met elkaar in contact brengen en de wens is om transparant te zijn. Omdat netwerken transparant moeten zijn wie met wie zaken doet moeten de deelnemers accepteren dat ze niet buiten de netwerken om mogen werken. Zo een regel is nog wel breed maar goed praktisch toepasbaar.

Omdat het PAN ook een soort protocol heeft om concrete standpunten in te nemen en daarop regels te formuleren, en die regels toe te passen en sancties in te stellen, kunnen we de brede regel concreet maken.

Dat er meer netwerken bij moeten komen is voor de huidige leden duidelijk maar we hebben ook het vertrouwen dat we voldoende markt volume vertegenwoordigen en met deze leden al een professionalisering plaats gaat vinden. Beter is het natuurlijk als je zo veel mogelijk vertegenwoordigd bent.

Alle partijen kunnen kritiek inbrengen. De standpunten die het PAN naar buitenbrengs zijn express om die kritiek te verwerken en standpunten aan te passen. Op het moment dat het standpunt echt uitgekristaliseerd is, zullen we het als regelgeving incorporeren. Het PAN juicht enerzijds transparantie toe, anderzijds willen we de discretie van partijen die worden ge-evalueerd in acht nemen.

vr. gr.

Thomas Joosten
Voorzitter
http://www.vpan.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond