Deel dit artikel
-

‘Breed draagvlak voor tv-reclames tijdens coronacrisis’

Onder Nederlanders is een breed draagvlak voor tv-reclames tijdens de coronacrisis. Dat blijkt uit onderzoek dat Screenforce heeft laten uitvoeren door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel.

Helemaal zonder eigenbelang is het onderzoek uiteraard niet. In Screenforce participeren de belangrijkste mediabedrijven van Nederland: Ster Reclame (NPO), Ad Alliance, Talpa Network en ORN. Zij merken als geen ander de gevolgen van de crisis. Er wordt duidelijk minder geadverteerd.

Bijna de helft van de Nederlanders is zelfs positief over reclames die inspelen op het coronavirus. Ruim driekwart van de Nederlanders van 18 jaar en ouder vindt het goed dat er speciale reclames zijn die oproepen om zich aan de maatregelen van de overheid te houden en bijna driekwart heeft er begrip voor dat bedrijven en merken ook nu tv-reclames blijven uitzenden.

De ondervraagden hadden waardering voor de reclames van onder meer Postbus 51 – Houdt afstand, Albert Heijn, Kruidvat, ASR en Jumbo.

Van alle ondervraagden van 18 jaar heeft 16 procent in vergelijking met voor de coronacrisis meer actie ondernomen. Er wordt met name vaker gekocht bij online webshops (9 procent) en websites van het betreffende bedrijf of merk (5 procent). Van de 18 tot en met 24 jarigen antwoordt 32 procent positief.

Personen die voornamelijk thuiswerken waarderen tv-reclames die oproepen om zich aan de maatregelen van de overheid te houden nog meer dan personen die voornamelijk op hun normale werkplek zitten.

De uitkomsten sluiten aan bij eerder internationaal onderzoek van Kantar waaruit blijkt dat consumenten geen bezwaar zien tegen adverteren tijdens de coronacrisis.

Foto: Simone Daino via Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond