Deel dit artikel
-

Brexit chaos schept ook onduidelijkheid voor webwinkels

De historische nederlaag voor premier May gisteren in het Britse parlement brengt helaas geen duidelijkheid over wat er met de Brexit gaat gebeuren. Ook niet voor de e-commerce sector. Een no-deal of harde Brexit zou zeer nadelig voor de sector kunnen uitpakken.

‘Belangrijkste prioriteit is nu te voorkomen dat deze situatie uitdraait op een chaotische no-deal Brexit waar burgers en bedrijven keihard de dupe van worden. Als dat helpt om tot een deal te komen waar iedereen mee kan leven, moet er uitstel van Brexit komen’, aldus VNO-NCW en MKB-Nederland in een gezamenlijke verklaring.

Er staat nogal wat op het spel, juist voor de e-commerce sector. De e-commerce omzet is in Groot-Brittannië significant hoger dan in andere Europese landen en belangrijk voor de retail en de handel binnen de Europese landen.

Een no-deal Brexit zou serieuze knelpunten kunnen veroorzaken in de pakketzendingen tussen Groot-Brittannië en de EU, wat de retail en de e-commerce schade toe zou brengen. Vorige week nog tekende mede namens Thuiswinkel.org koepelorganisatie Ecommerce Europe een gezamenlijke verklaring om de pakkettenstroom tussen de EU en het VK op gang te houden.

Zo moeten er volgens Ecommerce Europe afspraken gemaakt worden over goederentransport, vereenvoudigde processen bij de douane en veiligheidsmaatregelen. In het geval van een ‘no-deal Brexit’ zullen Europese en Britse consumenten en MKB bedrijven uiteindelijk de economische lasten dragen. De onderhandelaars over het toekomstige handelsakkoord tussen de EU en het VK zullen moeten waarborgen dat cross border retail zoveel mogelijk onder dezelfde condities kan blijven plaatsvinden als in de Europese interne markt, zegt Ecommerce Europe.

Eind december adviseerde Thuiswinkel.org zijn leden nog om iedereen die naar de VK exporteert ‘alvast zijn zaken te regelen’, omdat sommige aspecten wat tijd vergen. De wachttijden bij de grens kunnen bijvoorbeeld langer worden en bedrijven krijgen te maken met douaneformaliteiten. Het kan dus zomaar zijn dat webwinkels producten niet meer binnen 24 uur kunnen leveren.

De keuze van de Britten om de Europese Unie te verlaten had toch al grote gevolgen. Meer dan 50 procent van de export van Britse online bedrijven gaat naar landen in de EU. Daarnaast wordt verwacht dat met het sluiten van de grenzen goedkoper personeel uit bijvoorbeeld Oost Europa niet meer beschikbaar zou zijn, wat met name voor distributiecentra nadelig kan zijn.

Voor Nederlandse webwinkels zou het onder Brexit (aanzienlijk) duurder kunnen worden om bestellingen te versturen naar Britse consumenten dan naar klanten in andere EU-landen.

Thuiswinkel waarschuwde eerder ook dat producteisen zouden kunnen veranderen na de Brexit. Zo kan het zijn dat de algemene en de specifieke EU-producteisen, zoals CE-marketing, niet meer gelden in het Verenigd Koninkrijk na de Brexit.

Er zijn meer zorgen. Een wanordelijke Brexit heeft volgens ABN Amro onder meer als nadelig gevolg dat de productaansprakelijkheid naar de importeur verschuift, aangezien de Britse producent niet langer in de EU zetelt. Exporteurs krijgen te maken met twee douanes: naast de Nederlandse ook de Britse.

Zelfs voor bedrijven die niet direct met het VK handelen, kan een wanordelijke Brexit negatief uitpakken. Toeleveranciers van deze bedrijven kunnen namelijk wel handelsbanden met het VK hebben. Dit kan leiden tot langere levertijden en hogere prijzen van de te leveren waar.

Het meest kwetsbaar van alle sectoren is volgens ABN Transport & Logistiek. Transportbedrijven krijgen bij een harde Brexit te maken met extra administratieve rompslomp. Op dit moment zijn voor export naar het VK volgens de Nederlandse douane twee of drie documenten nodig. Dat worden er dan minimaal zeven.

Een wanordelijke Brexit betekent bovendien de terugkeer van grenscontroles. Een gemiddelde ferry bevat 5,5 kilometer aan vrachtwagens, 300 personenwagens en 1.200 passagiers. De wachtrijen die kunnen ontstaan zijn een groot risico voor transporteurs van bederfelijke waar en voor just-in-time-leveranties.

EU-landen heffen geen invoertarieven op elkaars producten. Bij een no deal hanteert de EU echter na 29 maart invoerrechten op Britse producten zoals vastgesteld door de Wereldhandelsorganisatie (WTO) en doen de Britten hetzelfde voor EU-producten.

Deel dit bericht

1 Reactie

Michel

En dan nog maar te zwijgen over het aantal webwinkels in Europa die een merchant account hebben bij een bank in het Verenigd Koninkrijk voor het accepteren van online betalingen. Die kunnen allemaal op zoek naar een nieuwe merchant account provider. En andersom geldt hetzelfde.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond