Deel dit artikel
-

Brillenwinkel Ace & Tate breidt uit in Duitsland

De Nederlandse online brillenwinkel Ace & Tate opent verdubbelt in de komende maanden het aantal fysieke winkels in Duitsland tot tien.

Oprichter Mark de Lange van Ace & Tate opent fysieke filialen om de zichtbaarheid van zijn merk en producten in de fysieke winkelstraten te vergroten. Maar is het bedrijf een gewone retailer? Ace & Tate is in principe een webwinkel die verlenging zoekt in het fysieke domein.

De keuze voor Duitsland is geen vreemde. De markt is er met 5,8 miljard euro aanzienlijk groter dan in Nederland. En groeit van jaar op jaar met enkele procenten.

Webwinkels vangen een groeiend deel van de brillen- en lenzenzoekers op. Alhoewel de meeste mensen het liefst naar een fysieke winkel gaan voor een nieuwe bril groeit het aantal online shoppers bij speciaalzaken. Online ketens als Brillen24 en Mister Spex hebben webwinkels in meerdere Europese landen en draaien miljoenenomzetten. De truc? Ze verkopen online de brillen maar laten het specialistische pas- en meetwerk uitvoeren door opticiens in de winkelstraat. Die verdienen pikken zo een graantje mee van de groeiende online handel.

Een derde speler van formaat is een gevestigde partij: lenzenslijper Essilor. In de afgelopen maanden kochten de Fransen een aantal online brillenverkopers en hebben daarmee nu een vrij groot Europees digitaal bereik, als online retailer.

Het Zentralverbands der Augenoptiker und Optometristen (ZVA), de verenigde Duitse opticiens, schat dat webwinkels 3,7 procent van de brillen- en lenzenmarkt in handen hebben. DZ Bank schat dat dat percentage in de komende jaren tot circa tien procent kan stijgen.

Foto: Frank Michel (cc)

Dit bericht is 16 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond