Britse toezichthouder houdt Google nog steeds in wurggreep

De Britten hielden de ombouw van browser Chrome tegen en nu hebben ze de zoekmachine in het vizier. Portabiliteit van zoekdata dreigt en meer controle voor uitgevers hoe hun content wordt gebruikt in zoekresultaten en AI.
De Competition and Markets Authority (CMA) overweegt Google te bestempelen als een dominante marktmacht op het gebied van zijn zoekmachine en de reclame daar omheen. Marktpartijen kunnen nog reageren op het voornemen. Rond de dag van de deadline, 13 oktober 2025, valt het besluit, wat desastreus kan uitpakken voor Google.
Mocht de CMA daadwerkelijk dat stempel drukken op de techreus dan wordt er een aantal maatregelen getroffen. De Britten omschrijven deze als de eerste set maatregelen. Er kunnen er meer volgen. In grote lijnen komt het erop neer, dat de derde partijen op de zoek- en reclamemarkt een eerlijke kans moeten krijgen. Ook als Google een dominante partij blijft, mag dat nieuwe initiatieven en concurrenten niet smoren.
Prioriteit voor de CMA zijn:
“Meer controle en transparantie voor uitgevers over hoe hun content, verzameld voor zoekopdrachten, wordt gebruikt, inclusief in door AI gegenereerde antwoorden en zoekresultaten in het algemeen.”
Hoe dat concreet vorm krijgt, moet nog blijken.
“Ondersteuning van dataportabiliteit om nieuwe bedrijven te helpen innovatieve producten op de markt te brengen.”
De draagbaarheid of overdraagbaarheid van zoekgegevens van consumenten moet ertoe leiden dat er nieuwe producten en diensten kunnen ontstaan. Hoe dat concreet vorm krijgt, moet ook nog blijken. Het kán betekenen dat derde partijen, zoals zoekmachines, dit soort zoekdata importeren en als grondstof voor hun eigen zoekindex gebruiken. Het is ook niet uitgesloten dat er AI-agents komen die deze persoonlijke gegevens van en voor iemand gebruiken om zoek- en koopvragen in te lossen.
De CMA is van plan een tweede reeks maatregelen te overwegen om complexere problemen over een langere periode aan te pakken. Dat zou vanaf de eerste helft van 2026 moeten plaatsvinden. Deze maatregelen omvatten zorgen over de impact van Googles onderhandelingspositie op uitgevers, de behandeling van concurrerende gespecialiseerde zoekmachines en zorgen over transparantie en controle met betrekking tot zoekadvertenties.
Op het gebied van advertising stelt de toezichthouder eerder al, dat meer Google-concurrentie een huishouden zeshonderd euro zou besparen.
Sinds de brexit voert het VK een eigen mededingingsbeleid waarvan de hoofdlijnen en uitgangspunten kunnen afwijken van hoe de Europese Unie werkt.
De CMA is een geduchte tegenstander voor Google. Je zou de Britten zelfs hoofdverantwoordelijk mogen noemen voor een fundamentele verbouwing van webbrowser Chrome.
Google is de laatste browser die third party cookies ondersteunt maar wil daar onder publieke opinie van af. En de privacywetten in Europa lusten die cookies niet. De techreus probeerde vier jaar lang om die cookies uit te faseren maar via een omweg een compleet reclamesysteem ín de browser te bouwen. Het punt was wel, dat Google sinds 2021 onder curatele van deze zelfde CMA stond. Emerce volgde dit dossier en berichtte er uitvoerig over. De slotsom was, dat Google de handdoek in de ring moest gooien. Het wist op geen enkele manier zijn advertising te combineren met het beschermen van persoonsgegevens uit cookies.
Foto: Ana Georgiana, Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond