Deel dit artikel
-

Broodverkoop in de toekomst steeds vaker online

De Rabobank constateert dat de broodverkoop steeds vaker via het onlineschap loopt. De opkomst van online broodverkopen heeft volgens de bank ‘ingrijpende gevolgen’ voor zowel de supermarkten, de industriële bakkerijen als de consument.

Voor alle industriële bakkers, van klein tot groot, geldt dat ze vroeg of laat met online verkoop aan de slag moeten, aldus de Rabobank.

De bakkerijen van de toekomst zullen opnieuw moeten kijken naar hun assortiment, naar hun marketing en de logistiek rondom hun product.

Vindbaarheid van producten en het juiste productassortiment zijn belangrijke sleutels zijn tot succes. Daarbij is een meer dynamische marketing onontbeerlijk op de aandacht van de online consument te trekken.

Het online kanaal biedt ook mogelijkheden voor nieuwe producten en concepten zoals bijvoorbeeld diepvries brood of juist ‘bake-to-order’ versgebakken brood. Momenteel worden er in Nederland online ongeveer 275 verschillende broodproducten aangeboden. Dat aantal zal snel gaan groeien.

In het Verenigd Koninkrijk heeft men in de online supermarkt al snel een keuze uit zo’n 850 verschillende broodproducten. In Frankrijk reikt het broodassortiment veelal niet verder dan 150 artikelen. De Franse consument koopt zijn brood vooralsnog liever bij de ambachtelijke bakker.

Deel dit bericht

5 Reacties

De Bakkende Brabander

Mooi dat na taarten en worstenbroodjes ook de rest van de broodcategorieën thuisbezorgen ontdekken als groeimarkt.

Paul

En zo zijn we weer terug bij af. In mijn dorp kwam tot in de jaren ’90 de bakker nog 2 x in de week aan huis. In de jaren ’70 en daarvoor was dat elke dag. De dienstverlening wordt dus weer net als vroeger. By the way: datzelfde gold voor de groentenman, de melkman, de verzekeringsman, de bladenman (sorry dames, het waren inderdaad allemaal “mannen”). Ja en zelfs de supermarkt kwam aan huis, De Gruyter uit Den Bosch was daar bijv. sterk in. Conclusie: de visie van de Rabobank is zo gek nog niet en eigenlijk heel normaal. Dus bakkers: ’s nachts brood bakken, ’s morgens afleveren. O, maar dat verandert wel, we willen nu natuurlijk ook ’s avonds vers brood thuisbezorgd krijgen, weet je wat, doe maar 24 uur per dag. En dat is wel een uitdaging…… maar laat je niet al te gek maken beste bakker, “dwing” de klant dat je routes kunt rijden, is in beider belang om de kosten laag te houden en het brood vers.

Sanne

Is het volledige onderzoek van de Rabobank, waar bovenstaande conclusies uit komen, ergens te verkrijgen?

Jan Libbenga (Emerce)

Let op: reclame van bakkerijen halen we weg

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond