Buitenreclame op weg naar een jaaromzet van bijna 235 miljoen

De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in de eerste drie maanden van 2022 uitgekomen op 165 miljoen euro. Dat is 53 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
De groei bij de traditionele vormen van OOH bedroeg volgens branchevereniging Outreach 44 procent, digitaal nam 65 procent toe. Het aandeel van digitaal ten opzichte van traditioneel kwam in het derde kwartaal uit op 49 procent. Nog niet eerder kwam dit aandeel zo hoog uit.
De markt voor buitenreclame lijkt zich te stabiliseren. Die coronamaatregelen hebben vanaf het voorjaar van 2020 gezorgd voor enorme dalingen van de bestedingen aan OOH wat vervolgens een jaar later weer tot flinke groeipercentages leidde. Die grote schommelingen zijn nu grotendeels verdwenen waardoor de autonome groei van de markt veel beter in beeld komt. In het derde kwartaal namen de bestedingen ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar met 25 procent toe tot een budget van 57 miljoen, verdeeld over 29 miljoen traditioneel en 28 miljoen digitaal.
In het groeiende deel digitaal is ook steeds meer ruimte voor programmatic. Inmiddels wordt 34 procent van de digitale omzet verhandeld via deze vorm van inkoop. De verwachting is dat dit aandeel nog verder zal oplopen.
Met de huidige groeicijfers is buitenreclame op weg naar een jaaromzet van bijna 235 miljoen. Dat zou een absoluut record betekenen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond