Deel dit artikel
-

Bunq moet klant 3000 euro schade vergoeden na creditcardfraude

Bunq moet de drieduizend euro schade vergoeden die een klant als gevolg van creditcardfraude is kwijtgeraakt, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De bank kon niet aantonen dat de klant bij het gebruik van de creditcard grof nalatig had gehandeld, zo blijkt uit de uitspraak van de geschillencommissie die eind december is gepubliceerd.

De consument is slachtoffer geworden van oplichting door te klikken op een, via een smsbericht ontvangen, link naar een website om (zogenaamd) een pakketje vrij te geven bij de douane. Omdat er pakketjes werden verwacht, de website in eerste instantie geen argwaan wekte en het om slechts een bedrag van 1 euro ging, heeft de consument daar zijn creditcard gegevens ingevuld in de veronderstelling het bedrag van 1 euro te voldoen. Daarna kwam de melding dat zijn creditcard was toegevoegd aan Google Wallet.

De consument heeft meerdere malen geprobeerd zijn geld terug te krijgen. Eerst via de gangbare procedure om de transacties terug te draaien en toen er na meer dan zes weken vanuit Mastercard geen compensatie bleek, heeft hij de bank gevraagd hem schadeloos te stellen. De bank heeft dit verzoek afgewezen.

De bank heeft niet gesteld of duidelijk gemaakt waarom de consument zijn creditcard daarbij op een manier heeft gebruikt die in strijd is met de voorwaarden van de bank.

‘Dat de consument wel argwaan had moeten krijgen na ontvangst van de melding dat zijn creditcard was toegevoegd aan een Google-wallet, maakt dat niet anders’, aldus het Kifid.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond